Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10149
Title: Вдосконалення системи антикризового управління підприємств агробізнесу на основі маркетингових інструментів та антикризових маркетингових рішень
Other Titles: Improving the anti-crisis management system of agribusiness enterprises based on marketing tools and anti-crisis marketing solutions
Authors: Багорка, Марія Олександрівна
Bahorka, Mariia
Писаренко, В. В.
Pysarenko, Volodymyr
Юрченко, Наталія Іванівна
Yurchenko, Nataliy
Keywords: антикризове управління
anti-crisis management
аграрні підприємства
agricultural enterprises
антикризовий маркетинг
anti-crisis marketing
кризи
crises
маркетингові заходи
marketing activities
фактори середовища
environmental factors
маркетингові інструменти
marketing tools
маркетингові рішення
marketing solutions
Issue Date: 2024
Publisher: Класичний приватний університет
Citation: Багорка М. О., Писаренко В. В., Юрченко Н І. Вдосконалення системи антикризового управління підприємств агробізнесу на основі маркетингових інструментів та антикризових маркетингових рішень. Держава і регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2024. № 1(131). С. 67-74. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10149
Abstract: У статті окреслено роль і сутність антикризового управління, відзначено необхідність комплексного характеру управління в умовах кризи. Визначено поняття антикризового управління та окреслено основне завдання маркетингової системи управління; узагальнено проблеми, які виникають у процесі тактичного превентивного антикризового управління; розкрито сутність етапів процесу антикризового управлін ня; запропоновані заходи маркетингового антикризового управління та обґрунтовано вибір інструмен тів. Результати, отримані в ході дослідження, разом вирішують важливу науково-практичну проблему формування маркетингової системи антикризового управління в умовах трансформаційної економіки. Ця система носить стратегічний характер і відображає суттєве вплив соціальних факторів, ризиків та умов невизначеності У ході дослідження виявлено сукупність обставин, що визначають негативні та позитивні наслідки кризи, а також передумови для її подолання, без яких важко об’єктивно визначити ймо вірні втрати та спрогнозувати потенційні варіанти розвитку підприємства. The article outlines the role and essence of anti-crisis management, notes the need for a complex nature of mana gement in crisis conditions. The concept of anti-crisis management is defined and the main task of the marketing management system is outlined; the problems that arise in the process of tactical preventive anti-crisis manage ment are summarized; the essence of the stages of the crisis management process is disclosed; marketing crisis management measures are proposed and the choice of tools is substantiated. The current crisis in agriculture has common features with general economic crises, but it is also different from them. A systemic crisis largely describes and characterizes the current situation. As a result of a system crisis, the main property of the system is destroyed – its integrity, that is, the elements of the system are heterogeneous, do not have common properties and behavior. Prevention and overcoming of crisis phenomena in agricultural enterprises is the main goal of anti-crisis management in the conditions of a market economy. The assessment of the values of the crisis state of various situations can be carried out using the method of management diagnostics. The results obtained during the research together solve an important scientific and practical problem – the formation of a marketing system of anti-crisis management in the conditions of a transformational economy. This system is of a strategic nature and reflects the significant impact of social factors, risks and conditions of uncertainty. During the study, a set of circumstances was identified that determine the negative and positive consequences of the crisis, as well as the prerequisites for overcoming it, without which it is difficult to objectively determine probable losses and forecast potential options for the development of a model enterprise. It was established that the rationale for choosing an anti-crisis strategy is: pre-crisis stage: prevention of a probable crisis; crisis stage: response to the crisis and implementation of the crisis management plan; post-crisis stage: the final stage, when the final measures of anti-crisis management are carried out, differentiation of the enterprise's business and its development involves taking into account interchangeable multidirectional external and internal factors and the stage of the enterprise's life cycle.
URI: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/archive?id=165
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10149
ISSN: ISSN (print): 1814-1161 ISSN (online): 2707-0719
Appears in Collections:Наукові статті



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.