Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10228
Title: Organisational and pedagogical conditions of foreign language professionally oriented student`s training of higher agricultural educational institutions
Other Titles: Організаційно-педагогічні умови іншомовної професійно орієнтованої підготовки здобувачів вищої аграрної освіти
Authors: Piddubtseva, Olga
Піддубцева, Ольга Ігорівна
Keywords: pedagogical conditions
педагогічні умови
motivation
мотивація
interdisciplinarity
міждисциплінарність
content
зміст
educational and communicative environment
освітньо-комунікативне середовище
agrarians
аграрії
Issue Date: 2024
Publisher: Запорізький національний університет
Citation: Piddubtseva O. I. Organisational and pedagogical conditions of foreign language professionally oriented student`s training of higher agricultural educational institutions / O. I. Piddubtseva // Педагогічні науки : теорія та практика. – 2024. – Вип. 1(49). – С. 128-133. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10228
Abstract: The transformation of higher education in Ukraine and current trends in the language training of agricultural specialists stimulate the scientific and educational environment to improve and search for new conditions for foreign language training. The results of research by foreign and domestic scholars on the identification of pedagogical conditions that positively influence the process of mastering foreign languages allow us to state a variety of approaches to determining the content and quantitative component of these influential factors. The professional training of agricultural students has its own peculiarities, so it involves specific organisational and pedagogical conditions of foreign language vocationally oriented training. This determines the relevance of our research. The purpose of the article is to determine the organisational and pedagogical conditions for foreign language vocationally oriented training of higher agricultural education students. To do this, we used a set of theoretical research methods to analyse, synthesise, generalise, compare and systematise theoretical data. In our study, we understand the organisational and pedagogical conditions for the formation of readiness for foreign language professionally oriented communication as a holistic system of factors that affect the effectiveness of mastering knowledge, skills and abilities. With the help of pedagogical conditions, an educational environment is created that promotes the creative development of students' personalities and the formation of professional competence of the future agrarian. The process of foreign language vocational training is effective if the following organisational and pedagogical conditions are met during the training: ensuring the gradual formation of a stable internal motivation to learn a foreign language for professional purposes; focusing the foreign language training of future agricultural specialists on the gradual accumulation of professional experience in foreign language vocational communication; creation of an active educational and communicative environment, taking into account the peculiarities of foreign language professional communication of future agrarians. Трансформація вищої освіти України та сучасні тенденції в мовній підготовці фахівців аграрних спеціальностей стимулюють наукове та освітнє середовище до вдосконалення та пошуку нових умов для іншомовної підготовки. Результати досліджень зарубіжних і вітчизняних науковців з питань визначення педагогічних умов, що позитивно впливають на процес оволодіння іноземними мовами, дають змогу констатувати різноманітність підходів до визначення змістовної і кількісної складової цих впливових чинників. Професійна підготовка студентів-аграріїв має свої особливості, тому передбачає специфічні організаційно-педагогічні умови іншомовної професійно орієнтованої підготовки. Це і обумовлює актуальність нашої наукової розвідки. Мета статті полягає у визначенні організаційно-педагогічних умов для іншомовної професійно орієнтованої підготовки здобувачів вищої аграрної освіти. Для цього ми використовували комплекс теоретичних методів дослідження для аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння та систематизації теоретичних даних. У нашому дослідженні ми розуміємо організаційно-педагогічні умови формування готовності до іншомовного професійно орієнтованого спілкування як цілісну систему чинників, що впливають на ефективність оволодіння знаннями, навичками і вміннями. За допомогою педагогічних умов створюють освітнє середовище, що сприяє творчому розвитку особистості здобувачів і формуванню професійної компетентності майбутнього аграрія. Процес іншомовної професійно орієнтованої підготовки є ефективним, якщо під час навчання будуть дотримані такі організаційно-педагогічні умови як забезпечення поступового формування стійкої внутрішньої мотивації щодо вивчення іноземної мови за професійним спрямуванням; спрямування іншомовної підготовки майбутніх фахівців-аграріїв на поетапне накопичення професійного досвіду в іншомовному професійно орієнтованому спілкуванні; створення активного освітньо-комунікативного середовища з урахуванням особливостей іншомовного професійно орієнтованого спілкування майбутніх аграріїв.
URI: https://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/4122
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10228
ISSN: ISSN (Print) 2786-5622, ISSN (Online) 2786-5630
Appears in Collections:Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.pdf255,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.