Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10510
Title: | The development of the studentsʼ language competence at business Ukrainian language classes |
Other Titles: | Розвиток мовної компетентності студентів на заняттях із ділової української мови |
Authors: | Semak, Liudmyla Семак, Людмила Анатоліївна |
Keywords: | the language education мовна освіта the professional language training професійна мовна підготовка business Ukrainian language ділова українська мова |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Ukrainian Assembly of Doctors of Sciences in Public Administration within the work of the Publishing Group «Scientific Perspectives» |
Citation: | Semak L. A. The development of the studentsʼ language competence at business Ukrainian language classes / L. A. Semak // Наукові інновації та передові технології. (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка»). – 2024. – № 6(34). – С. 1036-1046. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10510 |
Abstract: | The scientific research analyzed the ways of developing language competence of students in business Ukrainian language classes in institutions of higher education. It was noticed that the acquired language education in secondary education institutions needs further improvement, taking into account the peculiarities of official-business, scientific, journalistic and conversational styles. It was noted that the discipline “Business Ukrainian language (for professional direction)” is designed to promote the development of Ukrainian language and professional competence in higher education institutions, therefore, considerable attention should be paid to the teaching methodology of this educational component. The principles that should be based on native language education, language and professional development, content and structure of language education are given. It is emphasized that learning the business Ukrainian language should be multi-level during the educational process in higher education and follow the idea of continuity and gradualness, variability of educational theoretical and practical material and technology acquisition of knowledge, internationalization. It was established that one should take into account the typical features and individual characteristics and opportunities of students of an agrarian and economic institution of higher education to master the business Ukrainian language, since it was noticed that the majority of agricultural students have a logico-mathematical type of intelligence, which correlates with their abilities. It is noted that such students mainly have a logicalmathematical type of intelligence, are able to establish cause-and-effect relationships between concepts, and teach the material in a consistent and systematic manner, therefore, in order to increase the motivation to study the language discipline for students of an agrarian and economic institution of higher education, it is necessary to create such conditions of study. It was determined that in business Ukrainian language classes, communication should be organized based on professional communication situations, using corporate training methods. It has been proven that business Ukrainian language learning should be based on an integrative approach to language learning, that is, on an interdependent process of forming skills of all types of language activities, in particular speaking, reading, and writing. It was concluded that the integrative teaching of the business Ukrainian language in institutions of higher education is based on the general language competence developed at school, and implementing the professional language component of the chosen field of knowledge. Prospects for further research are defined as the study of integrative and multi-level Ukrainian language training in institutions of higher education. У науковій розвідці проаналізовано шляхи розвитку мовної компетентності студентів на заняттях із ділової української мови в закладах вищої освіти. Помічено, що здобута мовна освіта в закладах середньої освіти потребує подальшого вдосконалення, враховуючи особливості офіційноділового, наукового, публіцистичного й розмовного стилів. Зауважено, що сприяти розвиткові української мовно-професійної компетентності в закладах вищої освіти покликана дисципліна «Ділова українська мова (за професійним спрямуванням)», тому методиці викладання цієї освітньої компоненти слід приділяти неабияку увагу. Наведено принципи, що на них повинне базуватися рідномовне навчання, мовно-професійний розвиток, зміст і структура мовної освіти. Наголошено, що навчання ділової української мови повинно бути багаторівневим під час освітнього процесу у вищій школі та наслідувати ідею безперервності й поступовості, варіативності навчального теоретикопрактичного матеріалу й технологізації здобуття знань, інтернаціоналізації. Установлено, що слід враховувати типові риси й індивідуальні особливості та можливості студентів аграрно-економічного закладу вищої освіти до оволодіння діловою українською мовою, оскільки помічено, що більшість студентів-аграріїв мають логіко-математичний тип інтелекту, який і корелює їхні здібності. Зауважено, що такі здобувачі переважно мають логікоматематичний тип інтелекту, уміють установлювати причинно-наслідкові зв’язки між поняттями, послідовно й систематизовано викладати матеріал, тому з метою підвищення мотивації вивчення мовної дисципліни для студентів аграрно-економічного закладу вищої освіти слід створювати саме такі умови навчання. Визначено, що на заняттях з ділової української мови варто організовувати спілкування з опертям на ситуації професійної Журнал «Наукові інновації та передові технології» комунікації, використовуючи методи корпоративного навчання. Доведено, що навчання ділової української мови повинно базуватися на інтегративному підході до вивчення мови, тобто на взаємозалежному процесі формування навичок усіх видів мовної діяльності, зокрема говоріння, читання, письма. Висновковано, що інтегративне навчання ділової української мови в закладах вищої освіти відбувається, спираючись на загальну мовну компетентність, розвинену в школі, й упроваджуючи фахову мовну компоненту обраної галузі знань. Перспективами подальших досліджень визначено вивчення інтегративності й багаторівневості українськомовної підготовки в закладах вищої освіти. |
URI: | https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10510 |
ISSN: | ISSN 2786-5274 Print |
Appears in Collections: | Наукові статті |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.