Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/1112
Title: | Leadership as a fundamental aspect of the performance of student-athletes in university men’s sports teams |
Other Titles: | Лідерство як фундаментальний аспект діяльності студентів-спортсменів у спортивних колективах університету |
Authors: | Іващенко, Олена Ivashchenko, Olena Ярмак, Олена Yаrmak, Olena Галан, Ярослав Galan, Yaroslav Наконечний, Ігор Nakonechnyi, Igor Зорій, Ярослав Zoriy, Yaroslav |
Keywords: | a personality особистість leadership лідерство men’s sports teams чоловічі спортивні команди competition конкуренція training тренування |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Editura Universitatea din Pitesti |
Citation: | Ivashchenko, O.,Yаrmak, О., Galan, Y., Nakonechnyi, I., Zoriy Y. (2017): Leadership as a fundamental aspect of the performance of student-athletes in university men’s sports teams. Journal of Physical Education and Sport 2(71), pp. 472-480 [In English]. - URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/1112 |
Description: | The purpose of the research is to investigate the impact of athletes’ leadership skills, determining effective performance and sports achievement; to theoretically prove and implement the authors’ program, focusing on qualified athletes’ leadership skills developing in university men’s sports teams. Materials: the constative study involved a number of student-athletes – with different qualifying standards – 147 athletes and 18-22-year-olds from 13 men’s sports teams of Dnipropetrovsk universities. The researchers’ focus resolves around the factors that influence athletes’ performance and sports achievement, based on forming a holistic-interactional paradigm frame that encompassed the research of the dynamics of the relationship between hypothetical constructs. The experiment involved 92 athletes, ranged from 18-22-year-olds – amateurs; professional sportsmen, key players of 8 sports teams. The experimental group (EG) athletes’ training was done under the propounded program; and control group’s (CG) training was structured on a regular basis. Results. Have highlighted the leading skills efficiency of men’s teams’ work in basketball, volleyball, mini-football and handball games; singling out peculiarities of each team’s cohesion on the whole, as well as athletes’ individual and psychological characteristics of their higher nervous activity. It is important to stress out that the social-cognitive theory of a personality describing the interaction between a personality, his behaviour, and the environment bears the evidence that athletes, regardless their temperament and character dimensions, can achieve high athletic performance. Метою дослідження є вивчення впливу лідерських навичок спортсменів, визначення ефективності досягнення і спортивні досягнення; теоретично довести і реалізувати програму авторів, зосередившись на кваліфіковані лідерські навички спортсменів, що розвиваються в спортивних колективах університетів. В дослідженні взяли участь ряд студентів-спортсменів з різними кваліфікаціями - 147 спортсменів. У центрі уваги дослідників враховуються фактори які впливають на результат спортсменів і спортивні досягнення, засновані на формуванні цілісно-інтерактивної парадигми, який охоплював дослідження динаміки зв'язку між гіпотетичними конструкціями. Результати виділили провідні навички ефективність роботи чоловічих команд у баскетбольній, волейбольній, міні-футбольній та гандбольній іграх; виділяючи особливості взаємозв'язку кожної команди в цілому, а також індивідуальні та психологічні спортсмени характеристики їх вищої нервової діяльності. |
URI: | http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/1112 |
ISSN: | online ISSN: 2247 - 806X p-ISSN: 2247 – 8051 ISSN - L = 2247 - 8051 |
Appears in Collections: | Наукові публікації в наукометричній базі Scopus |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.