Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12016
Title: Psychoprophylaxis of the professional training crisis
Other Titles: Психопрофілактика кризи професійної підготовки
Authors: Sheviakov, Oleksiy
Шевяков, Олексій
Burlakova, Irina
Бурлакова, Ірина
Kornienko, Victoria
Корнієнко, Вікторія
Vakulik, Vyacheslav
Vakulyk, V. V.
Vakulik, V. V.
Vakulyk, Viacheslav
Vakulyk, V.
Vakulyk, Vyacheslav Volodymyrovich
Вакулик, Вячеслав Володимирович
Slavska, Yanina
Славська, Яніна
Ostapenko, Igor
Остапенко, Ігор
Gerasimchuk, Oleksandr
Герасимчук, Олександр
Keywords: psychological support.
психологічний супровід
psychoprophylactic potential
психопрофілактичний потенціал
psychological state
психологічний стан
candidates for veterinary and medical specialties
кандидати на ветеринарно-медичні спеціальності
development
розвиток
methodical approach
методичний підхід
Issue Date: 2022
Publisher: Dnipro State University of Internal Affair
Citation: Sheviakov, O., Burlakova, I., Kornienko, V., Vakulik, V., Slavska, Y., Ostapenko, I., & Gerasimchuk, O. (2024). Psychoprophylaxis of the professional training crisis. Scientific Bulletin of Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs, 1(120), 317-324. URI : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12016.
Abstract: The article defines the main approaches to the psychological support of the process of preventing the crisis of professional training in higher education seekers. The factors of the crisis of professional training among applicants of veterinary and medical specialties are characterized. Features of the system structure of mental phenomena and the concept of psychological support of the process of psychoprophylaxis are considered. It is emphasized the need to implement a systematic approach based on empirical data, which includes research aimed at harmonizing the psychological state of drug addicts. Empirical research revealed the peculiarities of the social functioning of applicants for veterinary and medical specialties. There are differences in the psychological well-being of specialists of such specialties: they are characterized by a predominance of interest in the history of medicine, which reflects their interest in the profession, admiration for it; in the period of crisis, the self-esteem and locus of control indicators of achievers are such as to indicate inadequate assessment and inability to use their own strength to achieve the goal. Psychological support of professional adaptation during this period of time involves determining the volume, quality and form of providing information about the enterprise, farm, department, specifics of activity, various services, about the team, its structure, traditions, group norms, social expectations regarding the newcomer, etc. As a rule, such information comes to an adapting person in one form or another, in sufficient or excessive amounts, but without any scientific justification. The above experiments conducted by us allow us to draw preliminary conclusions. Indeed, the professional formation of students is accompanied by critical moments, the most difficult of which is the crisis of professional training, which falls on the 3rd year. Providing psychoprophylactic help to students, by applying the proposed historical-scientific method, allows to prevent extremely negative consequences that can deform the personality. Accordingly, further development and testing of the historical-scientific method of psychoprophylaxis against a wider background is needed to recommend its use to teachers and students. У статті визначено основні підходи до психологічного забезпечення процесу попередження кризи професійної підготовки здобувачів вищої освіти. Схарактеризовано чинники кризи професійної підготовки здобувачів ветеринарно-медичних спеціальностей. Розглянуто особливості системної структури психічних явищ та концепції психологічного забезпечення процесу психопрофілактики. Наголошено на необхідності впровадження системного підходу на основі емпіричних даних, що включає дослідження, спрямовані на гармонізацію психологічного стану. Емпіричне дослідження виявило особливості соціального функціонування здобувачів ветеринарних та медичних спеціальностей. Існують відмінності у психологічному самопочутті фахівців таких спеціальностей: для них характерне переважання інтересу до історії медицини, що відображає їхній інтерес до професії, захоплення нею; у період кризи самооцінка та локус контролю досягають значень показників, що свідчать про неадекватну оцінку та невміння використовувати власні сили для досягнення мети. Психологічний супровід професійної адаптації передбачає визначення обсягу, якості та форми надання психологічної інформації про організацію, специфіку її діяльності, різноманітні послуги, про колектив, його структуру, традиції, групові норми та соціальні очікування. Проведені досліди дозволяють зробити попередні висновки: професійне становлення студентів супроводжується критичними моментами, найскладнішим з яких є криза професійної підготовки, яка припадає на 3 курс. Надання психопрофілактичної допомоги студентам шляхом застосування запропонованого історико-наукового методу дозволяє запобігти вкрай негативним наслідкам, які можуть деформувати особистість. Відповідно, необхідний подальший розвиток і апробація істориконаукового методу психопрофілактики на ширшому фоні, щоб рекомендувати його використання викладачам і студентам.
Description: Вакулик Вячеслав Володимирович https://orcid.org/0000-0001-8773-2287
URI: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12016
ISSN: 2078-3566
Appears in Collections:Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NV_DDUVS_spec_1-2022_hard-317-324.pdf797,56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.