Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12447
Title: Розвиток емоційного інтелекту здобувачів вищої освіти засобами іноземної мови
Other Titles: Development of emotional intelligence of higher education students through a foreign language
Authors: Резунова, Олена Сергіївна
Rezunova, Olena
Keywords: емоційний інтелект
emotional intelligence
здобувач вищої освіти
higher education student
комплекс завдань
task set
Issue Date: 2024
Publisher: Заклад вищої освіти «Подільський державний університет»
Citation: Резунова, О. С. (2025). РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ . Професійно-прикладні дидактики, (1), 97–100. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12447
Abstract: Дедалі більше вчених присвячують свої дослідження проблемі вивчення емоційного інтелекту та його значення у житті людей. Статтю присвячено проблемі розвитку емоційного інтелекту здобувачів вищої освіти засобами іноземної мови. Здійснено аналіз наукових підходів вітчизняних і зарубіжних вчених щодо трактування поняття «емоційний інтелект». Розглянуто емоційний інтелект як вміння людини розпізнавати власні та чужі емоції, наміри, і бажання, здатність керувати власними та чужими емоціями з метою розв’язання практичних задач. Визначено, що до основних факторів, які впливають на розвиток емоційного інтелекту дослідники відносять: біологічні (темперамент та когнітивні можливості), індивідуальні характеристики (відкритість досвіду, самоефективність, локус контролю, тип особистості), зовнішнє середовище (родина, природа, національні і культурні особливості). Стверджено, що запам’ятовування інформації, що є емоційно забарвленою, відбувається значно краще. Зазначено, що засоби іноземної мови дозволяють здобувачам вищої освіти не лише поглиблювати мовленнєві знання і навички, а й проживати певні емоції через розуміння себе та оточуючих. Обґрунтовано, що алгоритм розвитку емоційного інтелекту здобувачів вищої освіти передбачає застосування цілого комплексу завдань, які допомагають зняти психологічну і емоційну напругу, підвищують самооцінку та впевненості здобувачів у власних силах. Запропоновано завдання, які можуть бути використані на заняттях з іноземної мови: вправа «Мудрі думки», яке допоможе здобувачам розкрити власний потенціал, розвине вміння аналізувати свої дії та дії інших людей з метою покращення власного емоційного стану, вправа «Фантом» навчить здобувачів бачити зв’язок між емоціями та фізичним станом, покаже негативний вплив поганих емоцій, вправа «Емоційна підзарядка» допоможе здобувачам краще розуміти себе та прояви своїх емоцій, вправа «Подолання негативних емоцій» допоможе здобувачам зрозуміти, як краще управляти своїми емоціями. More and more scientists are devoting their research to the problem of emotional intelligence and its importance in people’s lives. The article is devoted to the problem of developing emotional intelligence of higher education students through foreign language. An analysis of the scientific approaches of domestic and foreign scientists to the interpretation of the concept of ‘emotional intelligence’ was carried out. Emotional intelligence is considered as a person’s ability to recognize their own and other people’s emotions, intentions, and desires, the ability to manage their own and other people’s emotions in order to solve practical problems. It was determined that the main factors that influence the development of emotional intelligence are: biological (temperament and cognitive abilities), individual characteristics (openness to experience, self-efficacy, locus of control, personality type), external environment (family, nature, national and cultural characteristics). It is argued that memorizing information that is emotionally colored is much better. It is noted that foreign language tools allow higher education students not only to deepen their speech knowledge and skills, but also to experience certain emotions through understanding themselves and others. It is substantiated that the algorithm for developing emotional intelligence of higher education students involves the use of a whole complex of tasks that help relieve psychological and emotional tension, increase self-esteem and self-confidence of students. Tasks that can be used in foreign language classes are proposed: ‘Wise Thoughts’, which will help students to reveal their own potential, develop the ability to analyze their actions and the actions of other people in order to improve their own emotional state, ‘Phantom’ will teach students to see the connection between emotions and physical condition, show the negative impact of bad emotions, ‘Emotional Recharge’ will help students to understand themselves and the manifestations of their emotions better, ‘Overcoming Negative Emotions’ will help students to understand how to manage their emotions better
URI: https://journals.pdu.khmelnitskiy.ua/index.php/pad/article/view/507
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12447
ISSN: ISSN 2313-2094 (print)
e-ISSN 2413-2039
Appears in Collections:Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РК 2.pdf630,5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.