Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12678
Title: | Використання віртуальної реальності в професійній підготовці майбутніх інженерів |
Other Titles: | Using Virtual Reality in the Professional Training of Future Engineers |
Authors: | Козяр, Микола Миколайович Koziar, Mykola Рудь, Анатолій Володимирович Rud, Anatolii Товт, Богдан Миколайович Tovt, Bohdan |
Keywords: | Інженерні моделі Engineering models цифрові технології навчання digital learning technologies інтерактивне проєктування interactive design підготовка спеціалістів specialist training |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | ГО «Інститут стратегій інноваційного розвитку і трансферу знань» |
Citation: | Козяр М. М. Використання віртуальної реальності в професійній підготовці майбутніх інженерів / М. М. Козяр, А. В. Рудь, Б. М. Товт // Педагогічна Академія: наукові записки. – 2024. – № 13. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12678 |
Abstract: | Мета: дослідити проблеми та можливості використання віртуальної реальності в професійній підготовці майбутніх інженерів. Сучасні технології, зокрема віртуальна реальність, мають потенціал суттєво трансформувати освітній процес, сприяючи розвитку інтерактивного навчання, формуванню когнітивних і практичних навичок, а також підвищенню конкурентоспроможності випускників. У статті використано кілька методів дослідження, які забезпечили комплексний підхід до вивчення впровадження віртуальної реальності в професійну підготовку майбутніх інженерів: аналітичний метод, методи систематизації та порівняльного аналізу. Результати: здійснений аналіз продемонстрував, що використання технології віртуальної реальності сприяє моделюванню складних технічних процесів, безпечному відпрацюванню професійних навичок та розвитку міждисциплінарного підходу. Визначено також, що впровадження віртуальної реальності в освітній процес ускладнюється через фінансові обмеження, відсутність стандартизованих методик і недостатню підготовку викладачів. Запропоновані рекомендації включають уніфікацію технічних вимог, розробку освітніх сценаріїв та створення модульних рішень віртуальної реальності. Крім того, увагу зосереджено на важливості формування партнерства між закладами освіти та технологічними компаніями, що дозволить зменшити витрати на впровадження технології віртуальної реальності. Висновки: використання віртуальної реальності відкриває нові можливості для підготовки інженерів, зокрема розвитку їхнього критичного мислення, технічної компетентності та інженерної творчості. Для повноцінної інтеграції технології необхідно подолати фінансові та організаційні бар’єри, забезпечити стандартизацію інструментів віртуальної реальності, адаптувати освітні програми та забезпечити належну підготовку викладачів. Реалізація цих кроків сприятиме підвищенню якості інженерної освіти відповідно до викликів сучасного технологічного світу. Purpose: to explore the problems and opportunities of using virtual reality (VR) in the professional training of future engineers. Modern technologies, in particular VR, have the potential to significantly transform the educational process, contributing to the development of interactive learning, the formation of cognitive and practical skills, as well as increasing the competitiveness of graduates. The paper uses an analytical method to review scientific publications, systematize data and develop practical recommendations. Methods: the article uses several research methods that provide a comprehensive approach to studying the implementation of virtual reality in the professional training of future engineers: the analytical method, methods of systematization and comparative analysis. The use of these methods provided a comprehensive approach to studying the problems and opportunities for implementing VR in the educational process. Results: the analysis showed that VR contributes to the modeling of complex technical processes, the safe development of professional skills and the development of an interdisciplinary approach. It was determined that the implementation of VR in the educational process is complicated by financial constraints, the lack of standardized methods and insufficient training of teachers. The proposed recommendations include the unification of technical requirements, the development of educational scenarios and the creation of modular VR solutions. In addition, attention is focused on the importance of forming partnerships between educational institutions and technology companies, which will reduce the costs of implementing VR. Conclusions: the use of VR opens up new opportunities for training engineers, in particular in the development of critical thinking, technical competence and engineering creativity. For the full integration of VR, it is necessary to overcome financial and organizational barriers, ensure the standardization of VR tools, adapt educational programs and ensure proper training of teachers. The implementation of these steps will contribute to improving the quality of engineering education in accordance with the challenges of the modern technological world. |
URI: | https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12678 |
ISSN: | 2786-9458 |
Appears in Collections: | Наукові статті |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_Козяр та ін. (Педагогічна Академія).pdf | 492,85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.