Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12696
Title: | Smart management with artificial intelligence in higher education: principles, practices, and future directions |
Other Titles: | Smart-менеджмент з використанням штучного інтелекту у вищій освіті: принципи, практики та майбутні напрямки |
Authors: | Onopriienko, Oleg Онопрієнко, Олег Дмитрович Kletskov, Oleksandr Клєцков, Олександр Миколайович |
Keywords: | SMART management SMART-менеджмент artificial intelligence штучний інтелект higher education вища освіта digital transformation цифрова трансформація educational governance освітнє управління personalization персоналізація ethics етика Ukraine Україна |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Видавнича група «Наукові перспективи» |
Citation: | Onopriienko O.D., Kletskov O.M. (2025). Smart management with artificial intelligence in higher education: principles, practices, and future directions. Наука і техніка сьогодні, (45), 1018–1030. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12696 |
Abstract: | This paper delves into the burgeoning integration of Artificial Intelligence (AI) within SMART management frameworks in higher education, addressing the urgent need for innovative governance models in the face of rapid digital transformation and evolving global demands. It highlights the imperative for universities to enhance efficiency, responsiveness, and adaptability through data-driven strategies, particularly in the Ukrainian context, where recent educational reforms emphasize digital integration.The study examines the conceptual foundations and practical applications of AI-driven SMART management, defined by Specific, Measurable, Achievable, Relevant, and Time-bound objectives. It reviews existing literature on SMART management and AI in higher education, showcasing AI's role in predictive analytics, adaptive learning systems, and automated administrative workflows. These applications empower institutions to optimize resource allocation, personalize learning experiences, and enhance student engagement. A significant portion of the paper focuses on the strategic alignment and infrastructure required for successful AI integration. It underscores the importance of developing robust AI adoption policies, establishing institutional AI committees, and investing in high -performance computing, cloud-based learning management systems, and cybersecurity measures. The paper also explores AI's impact on academic governance, decision- making, teaching, and learning, illustrating how AI-driven analytics can improve enrollment, retention, and resource allocation Ця стаття досліджує зростаючу інтеграцію штучного інтелекту (ШІ) в рамках SMART- менеджменту у вищій освіті, розглядаючи нагальну потребу в інноваційних моделях управління в умовах швидкої цифрової трансформації та еволюції глобальних вимог. Вона підкреслює необхідність для університетів підвищити ефективність, оперативність та адаптивність за допомогою стратегій, заснованих на даних, особливо в українському контексті, де останні освітні реформи наголошують на цифровій інтеграції. Дослідження розглядає концептуальні основи та практичні застосування SMART-менеджменту, керованого ШІ, визначеного як цілі, що є конкретними, вимірюваними, досяжними, релевантними та обмеженими в часі. Воно аналізує існуючу літературу з SMART-менеджменту та ШІ у вищій освіті, демонструючи роль ШІ в предиктивній аналітиці, адаптивних навчальних системах та автоматизованих дміністративних робочих процесах. Ці застосування дозволяють установам оптимізувати розподіл ресурсів, персоналізувати навчальний досвід та підвищити залученість студентів. |
URI: | http://perspectives.pp.ua/index.php/nts/article/view/23071/23042 https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12696 |
ISSN: | ISSN 2786-6025 online |
Appears in Collections: | Наукові статті |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
23071-Текст статті-28496-1-10-20250510.pdf | 348,06 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.