Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/1392
Title: Тренінг як спосіб підвищення кваліфікації студентів та науково-викладацького складу вищих навчальних закладів
Other Titles: Trening as a method of increasing qualification of students and scientific and teaching composition of higher educational institutions
Тренинг как способ повышения квалификации студентов и научно-преподавательского состава высших учебных заведений
Authors: Максимова, Наталья Николаевна
Maksymova, Nataliia
Чушкина, Ирина Викторовна
Chushkina, Irina
Keywords: тренінг
training
міжнародний проект
International project
багатотоннажне зберігання рідких відходів
multi-tonnage storage of liquid waste
екологічна безпека
environmental Safety
хвостосховище
tailing pond
Issue Date: 2018
Citation: Максимова Н. М. Тренінг як спосіб підвищення кваліфікації студентів та науково-викладацького складу вищих навчальних закладів / Н. М. Максимова, І. В. Чушкіна // Paneuropska vysoka skola.-Словакія: Scientific letters of academic society of Michal Baludansky. - 2018. – Вип.6 (2А). – С. 129-132. - URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/1392
Abstract: На основании участия в тренинге, проведенном в рамках Международного проекта «Повышение уровня знаний среди студентов и преподавателей по безопасности хвостохранилищ и первый законодательный обзор в Украине», представлена целесообразность внедрения подобной практики в процесс образования в высших учебных заведениях. Рассмотрены организация проведения и методология, применяемые в тренинге. Проект осуществлен в рамках Программы консультационной помощи по охране окружающей среды в странах Центральной и Восточной Европы, Кавказа и Центральной Азии, а также в странах, расположенных по соседству с Европейским Союзом при поддержке Немецкого ведомства по охране окружающей среды. В основе авторской методологии, с которой были ознакомлены участники тренинга, лежит документ «Руководящие принципы и надлежащая практика обеспечения эксплуатационной безопасности хвостохранилищ», который был разработан Европейской экономической комиссией Организации объединенных наций (ЕЭК ООН). В качестве примера подготовки будущих молодых специалистов приведено описание и обоснование необходимости внедрения соответствующей практики в дополнение к теоретическим обучающим курсам. В результате прохождения тренинга представители различных университетов ознакомились с теоретическими основами и получили практические навыки по оценке экологической опасности, которую несут многотоннажные накопители жидких не радиоактивных отходов для окружающей среды, а также получили актуальную информацию про методы повышения безопасности подобных объектов. Подобная практика необходима для полноценного формирования профессиональной компетентности научных сотрудников, научно-преподавательского состава, особенно технических специальностей, а также будущих молодых специалистов – студентов и аспирантов. На основании практического применения полученных ранее теоретических знаний выявлена необходимость ведения обучающих курсов смежных различных направлений для будущих специалистов, а также необходимость сопровождения полученных теоретических знаний с их практическим применением. Внедрение подобных Международных проектов в процесс образования приведет к формированию специалиста с учетом актуальных требований на международном рынке труда и к коммуникабельности научных сотрудников в области высшего образования. Based on participation in the training held within the framework of the International Project "Raising the level of knowledge among students and teachers on the safety of tailing dumps and the first legislative review in Ukraine", the expediency of introducing such practices into the education process in higher education institutions is presented. The organization of the implementation and the methodology used in the project implemented under the Environmental Aid Advisory Program in the countries of Central and Eastern Europe, the Caucasus and Central Asia, as well as in the countries neighboring the European Union with the support of the German Environmental Protection Agency environment. The author's methodology, which was familiarized with the training participants, is based on the document "Guidelines and Good Practice for Ensuring the Operational Safety of Tailings Reservoirs", which was developed by the United Nations Economic Commission for Europe (UNECE). As an example of the training of future young professionals, a description and justification for the need to introduce appropriate practices in addition to theoretical training courses is given. As a result of the training, representatives of various universities got acquainted with the theoretical foundations and received practical skills in assessing the environmental dangers that many tonnage storage tanks of liquid non-radioactive wastes carry to the environment, and also received relevant information about methods to improve the safety of such facilities. Such a practice is necessary for the full-fledged formation of professional competence of scientific personnel, scientific and teaching staff, especially technical specialties, as well as future young professionals - students and graduate students. On the basis of practical application of the theoretical knowledge obtained earlier, the necessity of conducting training courses of related different directions for future specialists is revealed, as well as the need to accompany the theoretical knowledge obtained with their practical application. The introduction of such international projects in the education process will lead to the formation of a specialist taking into account the current requirements on the international labor market and to the communicability of research workers in the field of higher education.
URI: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/1392
ISSN: ISSN 1338-9432
Appears in Collections:Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.pdf364,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.