Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/1522
Title: Напрями діяльності аграрних підприємств на підставі визначення конкурентного потенціалу
Other Titles: Directions of activity of agricultural enterprises on the basis of determination of competitive potential
Authors: Горобець, Наталія Миколаївна
Gorobets, Natalya
Кадирус, Ірина Григорівна
Kadyrus, Irina
Житкович, Наталія Олександрівна
Zhytkovich, Natalya
Keywords: бізнес-процес
business process
виробництво
production
виробничий менеджмент
production management
управління маркетингом
marketing management
конкурентоспроможність
competitiveness
конкурентний потенціал
competitive potential
Issue Date: 2018
Publisher: Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ `ДКС Центр`
Citation: Горобець Н. М. Напрями діяльності аграрних підприємств на підставі визначення конкурентного потенціалу / Н. М. Горобець, І. Г. Кадирус, Н. О. Житкович [студ.] // Агросвіт. – 2018. – № 23. – C. 18 - 24. – Режим доступу : URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/1522
Abstract: У статті розглянуто підходи до управління бізнес-процесами сільськогосподарського виробництва підставі визначення конкурентного потенціалу аграрного підприємства. Проаналізовано сучасний стан та особливості виробничого менеджменту сільськогосподарських підприємств в умовах кризи. Вивчено сутність формування конкурентного потенціалу сільськогосподарського підприємства, що забезпечує отримання конкурентних переваг на ринку за рахунок розробленої ефективної конкурентної стратегії. Визначено інтегральний показник конкурентоспроможності досліджуваного підприємства на підставі сукупності оцінок маркетингового, фінансового, кадрового та виробничого потенціалів. Запропоновано напрями вдосконалення стратегії розвитку системи менеджменту на виробничому рівні щодо оптимізації виробничих процесів, зміни виробничої структури, оновлення товарного портфелю. Обгрунтовано необхідність використання комплексної моделі виробничого менеджменту з урахуванням концепції конкурентної раціональності підприємства, яку доцільно розглядати як науково обґрунтований проект сільськогосподарського підприємства, що ґрунтується на ухваленні ефективних рішень, які забезпечують одержання довгострокових стійких конкурентних переваг на аграрному ринку. Запропоновано маркетингову політику, що включає формування стратегічних орієнтирів щодо виробництва та реалізації конкурентоспроможної рослинницької продукції. The article deals with approaches to management of business processes of agricultural production on the basis of determining the competitive potential of an agrarian enterprise. The present state and peculiarities of agricultural production management management are analyzed. The essence of forming competitive potential of agricultural enterprises is studied, which provides obtaining competitive advantages in the market at the expense of the developed effective competitive strategy. The integral index of competitiveness of the investigated enterprise is determined on the basis of aggregate marks of marketing, financial, human resources and production potential. The directions of improvement of the strategy of development of the management system at the production level for optimization of production processes, changes in the production structure, updating of the product portfolio are proposed. The necessity of using an integrated model of production management based on the concept of competitive rationality of the enterprise, which should be considered as a scientifically substantiated project of an agricultural enterprise, based on the adoption of effective decisions that provide long-term sustainable competitive advantages in the agrarian market, is substantiated. It is noted that in times of crisis, the need to increase the competitiveness of agricultural enterprises is increasing. It is argued that competitiveness is the most important factor in ensuring enterprise security, its survival and further effective development. It has been established that an integrated approach to the development and construction of an integrated model of agricultural management of an agro-enterprise can serve as a tool for solving strategic problems of increasing the competitive potential. A marketing policy is proposed that includes the development of strategic guidelines for the production and marketing of competitive crop production.
URI: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/1522
ISSN: ISSN 2306-6792
Appears in Collections:Агросвіт

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.pdf795,44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.