Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/223
Title: Формування елементів комплексу маркетингу на аграрному підприємстві
Other Titles: Formation of the marketing complex elements at the agrarian enterprise
Authors: Ільченко, Тетяна Вікторівна
Ilchenko, Tetiana
Keywords: комплекс маркетингу
marketing complex
товарна політика
commode policy
цінова політика
price policy
мікросередовище
micro environment
макросередовище
macro environment
Issue Date: 2017
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Ільченко Т. В. Формування елементів комплексу маркетингу на аграрному підприємстві / Т. В. Ільченко // Науковий журнал «Проблеми системного підходу в економіці». – 2017. ‒ № 6 (62). - Частина 2. ‒ С. 143–149.
Abstract: У статті обгрунтована необхідність та актуальність використання концепції комплексу маркетингу сільськогосподарськими підприємствами. Розглянуто теоретичні аспекти розробки комплексу маркетингу на аграрному підприємстві. Окреслено проблеми, пов’язані із процесом розробки комплексу маркетингу на підприємствах сфери АПК. The article discusses the necessity of using marketing complex concept at agricultural enterprises. The theoretical aspects of marketing complex development at the agrarian enterprise are considered. The problems connected with marketing complex development process in agroindustrial complex are outlined. Studies have shown that the most effective tool for the enterprise marketing complex is the product, and its tools such as communication, distribution, and price are based only on its features.
Description: У статті обгрунтована необхідність та актуальність використання концепції комплексу маркетингу сільськогосподарськими підприємствами. Розглянуто теоретичні аспекти розробки комплексу маркетингу на аграрному підприємстві. Окреслено проблеми, пов’язані із процесом розробки комплексу маркетингу на підприємствах сфери АПК. В зв’язку з цим представлено детальний аналіз процесу формування основних складових елементів ефективного комплексу маркетингу аграрних підприємств. Висвітлено фактори, які впливають на формування комплексу маркетингу. Наведені основні вимоги до розробки ефективного комплексу маркетингу аграрного підприємства. Запропоновано напрями вдосконалення складових комплексу маркетингу сільськогосподарських товаровиробників The article discusses the necessity of using marketing complex concept at agricultural enterprises. The theoretical aspects of marketing complex development at the agrarian enterprise are considered. The problems connected with marketing complex development process in agroindustrial complex are outlined. Studies have shown that the most effective tool for the enterprise marketing complex is the product, and its tools such as communication, distribution, and price are based only on its features. A key principle of the commodity policy formation at agricultural enterprises should be considered through the systematic analysis of the environment and its specificity. Gained information must be the basis for the formation of marketing policy model. To ensure the effectiveness of pricing policy, it is important to take into account all pricing factors that can be grouped into two groups: 1) those, which are connecting with supply (features of production, level of competition, degree of the market monopolization, presence of substitutes); 2) those, which are connecting with demand (volume and structure of demand, demand elasticity, market capacity etc.). The promising directions for the marketing complex development are improvement of products quality, increase of sales through stock exchanges, attraction of professionals to carry out marketing functions at enterprises, development of service cooperation: storage, primary processing, market research , formation of optimal batches of goods, product promotion.
URI: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/223
ISSN: ISSN 2520-2200
Appears in Collections:Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2.pdf382,45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.