Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/229
Title: | Professional training of marketing specialists: foreign experience |
Other Titles: | Зарубіжний досвід професійної підготовки фахівців із маркетингу |
Authors: | Zakharchenko, Yuliia Захарченко, Юлія Василівна |
Keywords: | foreign experience зарубіжний досвід professional training, the USA, Germany, Great Britain, France професійна підготовка США, Німеччини, Великобританії, Франції marketing specialist підготовка фахівця з маркетингу |
Issue Date: | 2017 |
Citation: | Zakharchenko Y. Professional training of marketing specialists: foreign experience / Y. Zakharchenko // Scientific Journal. Comparative professional pedagogy. – Kyiv–Khmelnytskyi : KhNU, 2017. – Vol. 7. Issue 2 – P. 51–55. – ISSN 2308-4081 |
Description: | Due to content-based analysis of marketing specialists’ professional training and approaches to development of their educational trajectory it has been revealed that curricula and their content are given much attention by employers whose demands are focused on meeting current labour market conditions. It has been justified that despite the existing differences various approaches to forming future specialists’ educational trajectory have one thing in common, i.e., an undeniable connection with employers’ demands. The employers’ impact is found at such stages as forming the content of curricula (particular disciplines) and monitoring quality of graduate knowledge gained in higher education institutions. This approach creates certain advantages as for quality performance of universities, correspondence of their curricula with relevant requirements of labour market. However, most employers usually have little interest in predicting strategic development of the market. It has been proved that content saturation of curricula ensuring adjustment to current labour market conditions concurrently suppresses specialists’ rapid adaptation to different scenarios of the future. Special attention has been paid to expediency of specialists’ generalized training that provides them with some autonomy needed to implement their professional competences in the course of further development of labour market. На підставі аналізу змісту професійної підготовки фахівців з маркетингу, підходів до формування їх освітньої траєкторії виявлено, що навчальним програмам та їхнього змісту надається багато уваги роботодавцями, вимоги яких зосереджені на задовольняння поточних умов ринку праці. Обґрунтовано, що різні підходи до формування освітньої траєкторії майбутнього фахівця, незважаючи на наявні відмінності, містять одну загальну особливість – жорсткий зв'язок із вимогами роботодавців. Вплив роботодавців спостерігається як на етапі формування змісту освітніх програм (окремих дисциплін), так і на етапі контролю якості засвоєних знань випускниками університетів. Такий підхід формує певні переваги в якості роботи університетів, зокрема відповідність змісту їхніх освітніх процесів актуальним вимогам ринку праці. Водночас більшість роботодавців цікавить прогнозування майбутнього розвитку ринку в стратегічному плані. Доведено, що насичення освітніх програм, яке забезпечує актуалізацію змісту навчання відповідно до поточних вимог, створює певні обмеження щодо можливості швидкої адаптації фахівців до різних сценаріїв розвитку майбутнього. Звернута увага на доцільність узагальненої підготовки фахівців, що забезпечує їм певну автономність у самореалізації професійних компетенцій під час подальшого розвитку ринку праці. |
URI: | http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/229 |
ISSN: | ISSN 2308-4081 |
Appears in Collections: | Наукові статті |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.