Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/3007
Title: Особливості формування конкурентоспроможності підприємства
Other Titles: Features of competitiveness competition formation
Authors: Сітковська, Алла Олександрівна
Sitkovska, A.
Гусак, В. В.
Gusak, V.
Keywords: ринок
market
продукція
products
конкурентоспроможність
competitiveness
підприємство
enterprise
Issue Date: 2019
Publisher: Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ `ДКС Центр`
Citation: Сітковська А. О. Особливості формування конкурентоспроможності підприємства [Електронний ресурс] / А. О. Сітковська, В. В. Гусак // Ефективна економіка. – 2019. - № 12. - Режим доступу : URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/3007
Abstract: У статті висвітлено особливості формування конкурентоспроможності підприємств в сучасних умовах, компоненти якого варіюється в залежності від галузевої специфіки ринку. Обґрунтовано вплив факторів внутрішнього та зовнішнього середовища на функціонування товаровиробників на різних сегментах ринку, що формують нові різновиди конкурентних відносин та ускладнюють конкурентну структуру ринку молока та молочних продуктів. Досліджено ринок молока і молочної продукції, проаналізовано основних постачальників молочної продукції, наведено основні перешкоди аграрних підприємствах у зростанні обсягів її виробництва, визначено проблеми забезпечення населення молочними продуктами на рівні раціональних норм харчування. Визначено динаміку споживання молочної продукції, що має характерні особливості, які полягають в нерівномірній зміні темпів споживання при досягненні певного рівня добробуту. The peculiarities of formation of competitiveness of enterprises in modern market conditions are highlighted. It is noted that the competitive functioning of different business entities is of a general nature, the composition of which components varies depending on the industry specificity of the market. The market of milk and dairy products, which is formed from interdependent structural elements and is divided into subsystems depending on the type of product, its purpose, as well as territorial borders of the market, is researched and analyzed. It is established that the internal market of milk and dairy products is largely unbalanced, there is a slow development of market infrastructure, low exchange activity, lack of communication and information component of the organized market. This predetermines the concentration of agricultural production in small producers (households), which indicates a small influence of milk producers on processing enterprises, thereby creating appropriate relationships in the dairy industry. The dynamics of consumption of dairy products has been determined, which has characteristic features, which consist in the uneven change in the rate of growth (decrease) of consumption when reaching a certain level of welfare. When the subsistence minimum is reached, the proportional increase in income and consumption is replaced by a slow increase or decrease in consumption, then the proportional growth is resumed. It is established that the competitive status of the manufacturer influences the development and choice of strategic management decisions in the field of formation of competitive advantages. The influence on the process of formation of competitive advantages of specific features of the internal potential of dairy enterprises is considered. Producers who differ in size and market share have a variety of internal capabilities, which together with the nature and strength of external action influences the process of formation of competitive advantages and leads to the creation of their characteristic types. Each of these options is characterized by individual types of benefits, which are determined by the existing combination of external and internal factors.
Description: А. О. Сітковська ORCID: 0000-0003-1892-6314 ; В. В. Гусак ORCID: 0000-0002-8641-1171
URI: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/3007
ISSN: ISSN 2307-2105
Appears in Collections:Ефективна економіка

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
79.pdf279,25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.