Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/3021
Title: Формування організаційно-економічних відносин в агропромислових підприємствах
Other Titles: Formation of organizational- economic relations in agricultural enterprises
Authors: Масляєва, Ольга Олександрівна
Masliaieva, Оlga
Ганзюр, Ірина
Hunzur, Іrina
Keywords: економічний розвиток
economic development
організаційно-економічні відносини
organizational and economic relations
фактори зовнішнього середовища
environmental factors
фактори внутрішнього середовища
internal environment factors
суб'єкти господарювання
economic entities
макрорівень
macro level
мікрорівень
micro level
Issue Date: 2020
Publisher: Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ `ДКС Центр`
Citation: Масляєва О. О. Формування організаційно-еконмічних відносин в агропромислових підприємствах / О. О. Масляєва, І. О. Ганзюр // Агросвіт. – 2020. – № 4. – С. 105-108. – Режим доступу : http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/3021
Abstract: Статтю присвячено формуванню організаційно-економічних відносин в агропромислових підприємствах. Проаналізовано поняття, зміст, досліджено походження, проведено огляд наукових підходів до визначення категорії і сутності "організаційно-економічні відносини". Визначено сферу впливу відносин на рівні мікросередовища та макросередовища. Встановлено взаємозв'язок суб'єктів економічної діяльності у процесі формування організаційно-економічних відносин, які безпосередньо проявляються у господарських системах галузей суспільного виробництва, в тому числі і агропромислових підприємствах. Для суб'єкта конкуренції середовищем життєдіяльності є навколишній ринковий простір. Визначено характер впливу окремих факторів та системну взаємопов'язаність її компонентів, що формуються на рівні мікрозовнішнього середовища. Охарактеризовано фактори зовнішнього та внутрішнього середовища, які безпосередньо приймають участь у формуванні організаційно-економічних відносин, а також запропоновано узагальнену класифікацію рівнів та факторів ринкового середовища суб'єкта господарювання. The article is devoted to the formation of organizational and economic relations in agroindustrial enterprises. The essence of the concepts of "organizational economic relations" is revealed. The sphere of influence of relations at the level of microenvironment and macroenvironment is determined. The interrelation of the subjects of economic activity in the process of forming organizational and economic relations has been established. Organizational Reconomic relations are directly manifested in the economic systems of the sectors of social production, including agroindustrial enterprises. The ambiguous nature of the influence of individual factors and the high systemic interconnectedness of its components, which are formed at the level of the microenvironment, have been identified. The external and internal environment factors that directly participate in the formation of organizational and economic relations are characterized, as well as a generalized classification of levels and factors of the market environment of an entity that are not isolated from one another but interact in continuous development. The Agroindustrial Complex of Ukraine is the largest national economic complex, which is an aggregate of branches of the national economy related to the development of agriculture, maintenance of its production and bringing produced products to the consumer. In the process of economic activity between enterprises arise organizational and economic relations. The most effective formation in the conditions of development helps to improve the competitive position of agro Rindustrial enterprises. Organizational and economic relations are manifested in the economic systems of the branches of social production — economics of industry, agriculture, trade. General organizational and economic relations include forms and methods of management, which are characteristic of all sectors of the economy. Among the latter today stand out, first, the free market system or market system, in the center of which is commodity Rmoney relations; second, entrepreneurship based on finding new opportunities, trying out new ones. General organizational Reconomic relations are relations in the sphere of money circulation, pricing, finance, credit, marketing, management.
URI: http://www.agrosvit.info/pdf/4_2020/17.pdf
http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/3021
ISSN: 2306-6792
Appears in Collections:Агросвіт

Files in This Item:
File SizeFormat 
1.pdf481,28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.