Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/3110
Title: Modern information, communication and interactive technologies for foreign language teaching
Other Titles: Сучасні інформаційно-комунікаційні та інтерактивні технології навчання іноземної мови
Authors: Kramarenko, Tetiana
Крамаренко, Тетяна Володимирівна
Keywords: integration of information and communication technologies
інтеграція інформаційних та комунікаційних технологій
distance learning
дистанційне навчання
traditional educational technologies
традиційні освітні технології
authentic communication
автентичне спілкування
intercultural communication
міжкультурна комунікація
intercultural and interpersonal professional foreign language dialogue and international cooperation
міжкультурний та міжособистісний професійний іншомовний діалог і міжнародне співробітництво
integrative environment
інтегративність середовища
modeling of life situations
моделювання життєвих ситуацій
Issue Date: 2020
Publisher: Університет імені Альфреда Нобеля
Citation: Kramarenko T. V. Modern information, communication and interactive technologies for foreign language teaching / T. V. Kramarenko // Вісник університету імені А. Нобеля. Серія Педагогіка і психологія. – 2020. – № 1(19). – С. 354-362. – Режим доступу : http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/3110
Abstract: The article discusses and analyzes the main aspects of the use of information, communication and interactive technologies in teaching a foreign language, as well as describes the prospects for their further use. The possibilities of information, communication and interactive technologies in the process of foreign language learning by future specialists are considered. The concept of information, communication and interactive learning technologies is presented based on the analysis of existing approaches of scientists to the problem of using information, communication and interactive technologies in the process of learning a foreign language. Advantages of information, communication and interactive technologies in foreign language lessons for future specialists are substantiated. An analysis of various approaches to the use of computer communication reveals the essence of this concept and justifies ways of its further use in learning a foreign language. Advantages of synchronous (online) and asynchronous (offline) communication technologies are provided: they facilitate both interpersonal and one-way communication; provide interactive mode of work with educational material, provide convenient access to the integrated knowledge bases, directories. It is proved that due to infocommunication technologies there is a dialogue of the educational process, which takes place in a characteristic information and communication environment. The essence of the term "interactive technologies" is understood, which means learning in collaboration when both students and teacher are subjects of the educational process. У статті розглядаються та аналізуються основні аспекти використання інформаційно-комунікаційних та інтерактивних технологій при навчанні іноземної мови, а також описуються перспективи їх подальшого застосування. Розглянуто можливості інформаційно-комунікаційних та інтерактивних технологій у процесі навчання іноземної мови майбутніми фахівцями. Розкрито поняття інформаційно-комунікаційних та інтерактивних технології навчання на основі аналізу існуючих підходів науковців до проблеми використання інформаційно-комунікаційних та інтерактивних технологій у процесі вивчення іноземної мови. Обґрунтовано переваги інформаційно-комунікаційних та інтерактивних технологій на заняттях з іноземної мови для майбутніх фахівців. На основі аналізу різноманітних підходів застосування комп’ютерної комунікації розкрито суть цього поняття та обґрунтовано способи його подальшого використання під час вивчення іноземної мови. Надано переваги технологій синхронної (online) та асинхронної (offline) комунікації: вони сприяють як міжособистісній, так і однобічній комунікації; забезпечують інтерактивний режим роботи з навчальним матеріалом, надають зручний доступ до інтегрованих баз знань, довідників. Доведено, що завдяки інфокомунікаційним технологіям відбувається діалогізація навчального процесу, що проходить в характерному інформаційно-комунікаційному середовищі. Охарактеризовано сутність терміну “інтерактивні технології”, під яким розуміють навчання у співробітництві, коли і студенти, і викладач є суб’єктами освітнього процесу.
URI: https://pedpsy.duan.edu.ua/index.php/uk/arkhiv/109-2020-1/142-visnyk-universytetu-imeni-alfreda-nobelia-seriia-pedahohika-i-psykholohiia-pedahohichni-nauky-1-19-2020
http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/3110
ISSN: 2522-4115 (print) 2522-9133 (online)
Appears in Collections:Наукові статті

Files in This Item:
File SizeFormat 
Стаття Крамаренко Т.В. 2020.pdf764 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.