Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/5506
Title: Production and trade patterns in the world apple market
Other Titles: Виробничі та торгові моделі на світовому ринку яблук
Authors: Vasylieva, Natalia
Васильєва, Наталя Костянтинівна
Harvey, James
Харві, Джеймс
Keywords: fresh and processed apples
свіжі та перероблені яблука
price
ціна
clusters of countries
кластери країни
market inequality
ринкова нерівність
Issue Date: 2021
Publisher: ООО «Консультаційно-Видавнича Компанія «Бізнес Перспективи»» LLC «Consulting Publishing Company «Business Perspectives»», Суми, Україна
Citation: Vasylieva N. James H. Production and trade patterns in the world apple market / N. Vasylieva // Innovative Marketing. – 2021. – Vol. 17, No. 1. – P. 16-25. – Режим доступу : http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/5506
Abstract: Awareness of healthy food, population growth, increasing incomes, and urbanization raise the global demand for fruit where the second position goes to apples. However, their supply is insufficient which implies the lost revenues and exacerbated nutritional food insecurity. To help growers, traders, and consumers to cope with such challenge, this research was focused on revealing some world patterns in apple production and trade detailed by groups of countries, their capacities and prices. The explored data on fresh and processed apples derived from Statistics of the Food and Agriculture Organization. The methodological framework of the study engaged hierarchical divisive clustering, analysis of interval variation series, and inequality indicators. The research findings identified two major clusters of 50 out of 96 countries specialized in production and foreign sales of 83.2% and 76.9% of apples. The study outcome on comparing fair trade via two triple histograms specified prevailing deviations between -82% and 80% around farm gate apple prices in 47 exporting countries and the same between -83% and 83% in 46 importing countries. Based on the Gini coefficient, Ratio 20/20, and Hoover index, the accomplished evaluations quantified total disparity in apple trading by 13% to 40%, calculated misbalance between 20% of top and bottom world traders, and grounded preferable market alignments ranged from 9% to 38%. Обізнаність про здорове харчування, ріст населення, підвищення доходів та урбанізація стимулюють глобальний попит на фрукти, серед яких 2 місце за яблуками. Однак їх пропозиція є недостатньою, що означає втрачені доходи та загрозу продовольчої безпеки. Щоб відповісти на цей виклик, дане дослідження сфокусоване на визначенні моделей виробництва та торгівлі яблуками по групах країн, їх потужностях та цінах. Розглянуті дані одержані зі статистики ФАО. Методологічну основу роботи склали методи ієрархічної кластеризації, ANOVA та індикатори нерівності. Дослідження виявило 2 головних кластери на 50 з 96 країн, що зосереджують 83.2% виробництва та 76.9% експорту яблук. Одержані гістограми засвідчили переважаючі цінові відхилення в діапазоні від -82% до 80% відносно цін виробництва яблук в 47 країнах-експортерах та від -83% до 83% у 46 країнах-імпортерах. На основі коефіцієнта Джині, відношення 20/20 та індексу Гувера показано загальну незбалансованість торгівлі яблуками від 13% до 40%, що потребує вирівнювання ринків від 9% до 38%.
URI: https://www.businessperspectives.org/index.php/journals/innovative-marketing/issue-374/production-and-trade-patterns-in-the-world-apple-market
http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/5506
ISSN: ISSN 1814-2427 (print) ISSN 1816-6326 (online)
Appears in Collections:Наукові публікації в наукометричній базі Scopus

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2 Васильєва НК Scopus.pdf442,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.