Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/6244
Title: Determining the influence of geometric parameters of the traction-transportation vehicle’s frame on its tractive capacity and energy indicators
Other Titles: Визначення впливу геометричних параметрів рами тягово-транспортної машини на тягово-енергетичні показники
Authors: Antoshchenkov, R.
Антощенков, Р. В.
Halych, I.
Галич, І. В.
Nykyforov, А.
Никифоров, А. О.
Cherevatenko, H.
Череватенко, Г. І.
Chyzhykov, I.
Чижиков, І. О.
Sushko, S.
Сушко, С. Л.
Ponomarenko, Nataliia
Пономаренко, Наталія Олександрівна
Diundik, S.
Дюндик, С. М.
Tsebriuk, I.
Цебрюк, І. В.
Keywords: tractive force
тягова потужність
thrust force
сила тяги
normal reaction
нормальна реакція
geometric parameters
геометричні параметри
traction-transportation vehicle
тягово-транспортна машина
Issue Date: 2022
Publisher: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР" Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Antoshchenkov, R., Halych, I., Nykyforov А., Cherevatenko, H., Chyzhykov, I., Sushko, S., Ponomarenko, N., Diundik, S., & Tsebriuk, I. (2022). Determining the influence of geometric parameters of the traction-transportation vehicle’s frame on its tractive capacity and energy indicators. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(7 (116), 60–67. – Режим доступу : http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/6244
Abstract: This paper reports results of studying the influence of geometrical parameters of the frame in a traction-transportation vehicle on its traction and energy indicators. A method for estimating the influence of geo-metrical parameters of the frame in a trac-tion-transportation vehicle on its traction and energy indicators has been substantiated, based on the traction calculation of the tractor and taking into consideration the change in the distance from the hinge of the traction-transportation vehicle to the front and rear drive axles. The method makes it possible to determine the normal reactions, tangent thrust forces, and traction power on the wheels of the machine. The method reported here enables defining the optimal geometric parameters for improving the traction-adhesion and fuel-economic indi-cators of the traction-transportation vehicle. Наведено результати дослідження впливу геометричних параметрів рами тягово-транспортної машини на тягово-енергетичні показники. Обґрунтовано метод оцінки впливу геометричних параметрів рами тягово-транспортної машини на тягово-енергетичні показники, що базується на тяговому розрахунку трактора та враховує зміну відстані від шарніру тягово-транспортної машини до передньої та задньої ведучих осей. Метод дозволяє визначити нормальні реакції, дотичні сили тяги та тягові потужності на колесах машини. Наведений метод дозволяє визначати оптимальні геометричні параметри для підвищення тягово-зчіпних та паливо-економічних показників тягово-транспортної машини.
URI: http://journals.uran.ua/eejet/article/view/254688
http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/6244
ISSN: ISSN (print) 1729-3774, ISSN (on-line) 1729-4061
Appears in Collections:Наукові публікації в наукометричній базі Scopus

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.pdf1,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.