Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/7818
Title: Financial Resources and Organizational Culture as Determinants for Competitive Strategy of Enterprises
Other Titles: Фінансові ресурси та організаційна культура як детермінанти конкурентної стратегії підприємств
Authors: Blahuta, Roman I.
Благута, Роман Іванович
Kovalchuk, Zoriana Ya.
Ковальчук, Зоряна Я.
Bondarchuk, Nataliia
Бондарчук, Наталія Володимирівна
Kononova, Oleksandra
Кононова, Олександра
Ilchenko, Hanna
Ільченко, Ганна
Keywords: Financial resources
Фінансові ресурси
development strategy
стратегія розвитку
valuation methods
методи оцінки
competitive advantages
конкурентні переваги
competitive potential
конкурентний потенціал
organizational culture
організаційна культура
Issue Date: 2019
Publisher: Міжнародна асоціація стратегічного менеджменту, ЄС
Citation: Financial Resources and Organizational Culture as Determinants for Competitive Strategy of Enterprises / Roman I. Blahuta, Zoriana Ya. Kovalchuk, Nataliia Bondarchuk, Oleksandra Kononova, Hanna Ilchenko // International Journal of Economics and Business Administration. – 2019. – Vol. VII, Issue 4. – P. 471-482. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/7818
Abstract: Purpose: The aim of this article is to study the scientific approaches for the formation of a competitive strategy of an enterprise through financial resources and organizational culture. Design/Methodology/Approach: We have approached the research using the method of comparison, the method of abstraction, the induction method, the method of systematization, and the method of grouping. The empirical research is based on regression analysis. Findings: Scientific approaches to the essence of “competitive strategy” are arranged in three directions: the action plan, the production of competitive products, and the management solutions. Formation of a competitive strategy is based on the factors of the internal environment and they have been built on the provision of financial autonomy and the skill of building organizational culture. Practical Implications: An important indicator of the effectiveness of financial resources is the assessment of the company’s competitive potential. We propose the most promising methods for assessing the competitive environment at the tactical and strategic levels. Originality/Value: The advantages of building an effective organizational culture as part of the enterprise’s development strategy are represented by a set of factors, which can be adopted by an enterprise to improve effectiveness. Мета: Метою даної статті є дослідження наукових підходів до формування конкурентної стратегії підприємства через фінансові ресурси та організаційну культуру. Дизайн/Методологія/Підхід: ми підійшли до дослідження за допомогою методу порівняння, методу абстрагування, методу індукції, методу систематизації та методу групування. Емпіричне дослідження базується на регресійному аналізі. Висновки. Наукові підходи до сутності «конкурентної стратегії» розподіляються за трьома напрямками: план дій, виробництво конкурентоспроможної продукції та управлінські рішення. Формування конкурентної стратегії базується на факторах внутрішнього середовища і будується на забезпеченні фінансової автономії та навичках формування організаційної культури. Практичні наслідки: Важливим показником ефективності використання фінансових ресурсів є оцінка конкурентного потенціалу підприємства. Пропонуємо найбільш перспективні методи оцінки конкурентного середовища на тактичному та стратегічному рівнях. Оригінальність/цінність: переваги побудови ефективної організаційної культури як частини стратегії розвитку підприємства представлені набором факторів, які підприємство може прийняти для підвищення ефективності.
URI: https://ijeba.com/journal/359
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/7818
ISSN: ISSN: 2241-4754
Appears in Collections:Наукові публікації в наукометричній базі Scopus



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.