Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/7865
Title: The correction of cyclists pedalling techniques by means of teaching guidelines
Other Titles: Корекція техніки педалювання велосипедистів за допомогою методичних вказівок
Authors: Kolumbeta, N.
Колумбета, Н.
Dudorova, L. Y.
Дудорова, Л. Ю.
Dovgych, A. A.
Довгич, А. А.
Ivashchenko, Olena
Іващенко, Олена Олександрівна
Melnik, A. A.
Мельник, А. А.
Nichiporenko, I. V.
Ничипоренко, І. В.
Suprunenko, M. V.
Супруненко, М. В.
Keywords: cycle sport
велоспорт
movement mental set
розумовий набір руху
Issue Date: 2019
Citation: The correction of cyclists pedalling techniques by means of teaching guidelines / N. Kolumbeta, L. Y. Dudorova, A. A. Dovgych, E. A. Ivaschenko, A. A. Melnik, I. V. Nichiporenko, M. V. Suprunenko // Journal of Physical Education and Sport (JPES). – 2019. – Vol. 19 (iss. 2). – pp. 1048-1052. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/7865
Abstract: The aim of the work – to examine the effect of teaching guidelines on cyclists pedalling techniques and to determine the most significant ones.Material and methods.The experiment involved 10 high qualification pursuit racers. The characteristics of efficient efforts applied by the racers to the bicycle cranks are veraciously connected to the rate of pedalling throughout the whole distance (r=0,713-0,922). By changing (through verbal guidelines) the parameters of efficient efforts in a pedalling cycle it is possible to control the speed in certain ways. The research into the interrelation between efficient efforts in the cycle of pedalling and the pedalling rate in the process of modelling an individual pursuit revealed two types of dependence between them.In case of the first type dependence the growth of efficient efforts values within a cycle leads to an increase in speed. In the second situation the increase in efficient efforts values is accompanied by a decrease in the rate of pedalling. The 2-d type dependence is irrational (from the point of efficiency) and requires correction. Conclusions. The intentional use of verbal acts positively affects the movement structure. The effective solution of movement tasks depends on the orientation of the athlete attention towards certain elements of the movement system. One should select those guidelines which are suitable for the specifics of the organization of the movement act system. Мета роботи – дослідити вплив методичних вказівок на техніку педалювання велосипедистів та визначити найбільш значущі з них. Матеріал і методи. В експерименті брали участь 10 гонщиків переслідування високої кваліфікації. Характеристики ефективних зусиль, прикладених гонщиками до кривошипів велосипеда, вірно пов’язані зі швидкістю обертання педалей на всій дистанції (r=0,713-0,922). Змінюючи (через словесні вказівки) параметри ефективних зусиль у циклі обертання педалей, можна певним чином контролювати швидкість. Дослідження взаємозв’язку ефективних зусиль у циклі педалювання та швидкості педалювання в процесі моделювання індивідуального загону виявило два типи залежності між ними. У випадку залежності першого типу зростання значень ефективних зусиль у циклі призводить до до збільшення швидкості. У другій ситуації збільшення значень ефективних зусиль супроводжується зниженням швидкості педалювання. Залежність 2-го типу є нераціональною (з точки зору ефективності) і потребує корекції. Висновки. Навмисне використання вербальних актів позитивно впливає на рухову структуру. Ефективне вирішення рухових завдань залежить від спрямованості уваги спортсмена на певні елементи рухової системи. Слід вибирати ті орієнтири, які відповідають специфіці організації системи рухового акту.
URI: http://efsupit.ro/images/stories/iulie2019/Art%20151.pdf
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/7865
ISSN: online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES
Appears in Collections:Наукові публікації в наукометричній базі Scopus

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Art 151.pdf137,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.