Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8077
Title: Формування маркетингової стратегії та шляхи її імплементації в систему управління аграрних підприємств
Other Titles: Formation of marketing strategy and ways of its implementation in the management system of agricultural enterprises
Authors: Багорка, Марія Олександрівна
Bahorka, Mariia
Устік, Т. В.
Ustik, Tetiana
Юрченко, Наталія Іванівна
Yurchenko, Nataliia
Keywords: маркетингова стратегія
marketing strategy
PEST і SWOT- аналіз
PEST and SWOT analysis
фактори середовища
environmental factors
аграрні підприємства
agricultural enterprises
управління маркетингом
marketing management
комплекс маркетингу
marketing complex
стратегія диференціації
differentiation strategy
кооперування
cooperation
Issue Date: 2023
Publisher: Науково-освітній інноваційний центр суспільних трансформацій м. Чернігів
Citation: Багорка, М. О., Устік, Т. В., & Юрченко, Н. І. (2023). Формування маркетингової стратегії та шляхи її імплементації в систему управління аграрних підприємств. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, (7). – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8077
Abstract: В статті дослідженні особливості маркетингової стратегії, проведений аналіз факторів зовнішнього і внутрішнього середовища діяльності аграрних підприємств, здійснено обґрунтування необхідності її реалізації та запропоновані шляхи імплементації в систему управління аграрних підприємств. В статті представлені результати PEST і SWOT- аналізу основних факторів зовнішнього і внутрішнього середовища діяльності аграрних підприємств. Отримані результати підтверджують, що для досягнення успішного функціонування аграрних підприємств необхідно в практичній діяльності використовувати оптимальні маркетингові стратегії розвитку, які сприяють завоюванню нових позицій на ринку. За результатами даного дослідження, ми визначили ключові стратегічні напрями маркетингової стратегії, що дозволило сформувати комплексне бачення проблем аграрних підприємств та чітко визначити на-прями їх розвитку на аграрному ринку. Рекомендуємо впровадження в діяльність аграрних підприємств маркетингову стратегію диференціації, яка буде включати диференціацію товарну, цінову, збутову та просування товарів та послуг. Головною умовою імплементації даної стратегії є кращі, а головне відмінні характеристики заходів ніж конкуренти. Сформовані пропозицій з удосконалення напрямів розвитку маркетингової стратегії на основі глибокого проникнення на ринок та кооперування агровиробників. The article examines the peculiarities of the marketing strategy, analyzes the factors of the external and internal environment of agricultural enterprises, substantiates the need for its implementation, and proposes ways of implementing it into the management system of agricultural enterprises. A correctly chosen marketing strategy for the development of the agricultural enterprises activities ensures the development of long-term marketing goals of the company, facilitates the study of the marketing environment, takes into account the elements of marketing strategy analysis and serves as the basis for writing an effective business plan of the enterprises. The article presents the results of PEST and SWOT analysis of the main factors of the external and internal environment of agricultural enterprises. The obtained results confirm that in order to achieve the successful functioning of agrarian enterprises, it is necessary to use optimal marketing development strategies in practical activities, which contribute to winning new positions on the market. The implementation of the strategy involves a clear sequence of actions, the result of which should be changes in the structure of the organization of activities: personnel selection, the range of services offered, their quality, attractiveness, etc. It is marketing services that perform the most difficult task - selling products at an effective price, as this concentrates the final result of all aspects of the company’s activity. According to the results of this research, we identified the key strategic directions of the marketing strategy, which made it possible to form a comprehensive vision of the problems of agrarian enterprises and clearly define the directions of their development in the agrarian market. We recommend the implementation of a marketing strategy of differentiation in the activities of agricultural enterprises, which will include product, price, sales and promotion of goods and services. The main condition for the implementation of this strategy is better, and most importantly, different characteristics of events than competitors.
URI: https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2023-7-04-10
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8077
ISSN: ISSN (Online): 2786-5738
Appears in Collections:Наукові статті



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.