Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8081
Title: Формування системи маркетингу аграрного підприємства
Other Titles: Formation of the marketing system of an agricultural enterprise
Authors: Багорка, Марія Олександрівна
Bahorka, Mariia
Кадирус, Ірина Григорівна
Kadyrus, Iryna
Keywords: система маркетингу
marketing system
аграрні підприємства
agricultural enterprises
управління системою маркетингу
marketing system management
ефективність системи
system efficiency
системний підхід
system approach
Issue Date: 2023
Publisher: Класичний приватний університет
Citation: Багорка М. О. Формування системи маркетингу аграрного підприємства / М. О. Багорка, І. Г. Кадирус // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2023. – № 1(127). – С. 52-59. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8081
Abstract: В статті досліджено зміст, функцій та підходів щодо формування ефективної системи маркетингу та управління нею, розроблені практичні рекомендації стосовно впровадження елементів даної системи в діяльність аграрних підприємств. Для удосконалення процесу управління системою маркетингу на підприємстві запропоновано використання системного підходу, який полягає в тому, що досягнення загальної мети підприємства можливе лише тоді, коли управління системою маркетингу слід розглядати як єдину систему, яка, складається окремих елементів, які взаємодіють і доповнюють один з одного. Для оцінювання ефективності системи маркетингу на підприємстві запропоновано використовувати методологію системної динаміки SD, яка дозволить визначити взаємодію між відповідними факторами маркетингової системи та виявити причинно-наслідкові зв’язки, щоб пояснити, як різні фактори можуть впливати на систему маркетингу та як вони взаємодіють один з одним. Використовуючи цю можливість SD, можна представити кілька сценаріїв для удосконалення системи маркетингу на підприємствах. The article examines the content, functions and approaches to the formation of an effective marketing system and its management, developed practical recommendations regarding the implementation of the elements of this system in the activities of agricultural enterprises. To improve the process of managing the marketing system at the enterprise, it is proposed to use a systemic approach, which consists in the fact that the achievement of the overall goal of the enterprise is possible only when the management of the marketing system should be considered as a single system, which consists of separate elements that interact and complement each other. The elements of the enterprise's marketing system include organizational-management, research and program-controlled elements. These elements can be represented by separate departments, each of which performs its own work. The marketing system of an agricultural enterprise should include all functions and performers who perform certain actions that are necessary for the profitable use of market opportunities. When forming a marketing system, the enterprise should use a comprehensive approach, which involves the study of controlling and non-controlling factors that affect the level of its competitiveness, as well as an analysis of strengths and weaknesses. Under the condition of effective management of the marketing system at the enterprise using a systemic approach, the following goals can be achieved: timely determination of existing market needs; selection of the most attractive market segments; development of the necessary marketing programs, which will include the entire arsenal of marketing tools; maintaining the balance between supply and demand. All the listed goals are very important for the enterprise and can provide it with efficient operation, financial stability and maximum profits. To evaluate the effectiveness of the marketing system at the enterprise, it is proposed to use the SD system dynamics methodology, which will allow to determine the interaction between the relevant factors of the marketing system and to identify cause and effect relationships in order to explain how different factors can affect the marketing system and how they interact with each other . Using this SD capability, several scenarios can be presented to improve the marketing system in enterprises.
URI: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2023/1_2023/9.pdf
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8081
ISSN: ISSN (print): 1814-1161 ISSN (online): 2707-0719
Appears in Collections:Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12_Держава і регіони_2023.pdf350,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.