Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8096
Title: Comprehensive marketing system as a basis for increasing the competitiveness of trade enterprises in modern conditions of doing business
Other Titles: Комплексна система маркетингу як основа підвищення конкурентоспроможності підприємств торгівлі в сучасних умовах ведення бізнесу
Authors: Bahorka, Mariia
Багорка, Марія Олександрівна
Kvasova, Liudmila
Квасова, Людмила Сергіївна
Yakubenko, Yuliia
Якубенко, Юлія Леонідівна
Keywords: integrated marketing system
інтегрована система маркетингу
marketing complex
комплекс маркетингу
marketing management
управління маркетингом
competition
конкуренція
enterprise competitiveness
конкурентоспроможність підприємства
marketing tools
інструменти маркетингу
marketing department
відділ маркетингу
Issue Date: 2023
Publisher: University of Security Management in Košice (Košice, Slovakia)
Citation: Bahorka M. Comprehensive marketing system as a basis for increasing the competitiveness of trade enterprises in modern conditions of doing business / M. Bahorka, L. Kvasova, Yu. Yakubenko // Food security: modern challenges and mechanisms to ensure : scientific monograph. – Košice : Vysoká škola bezpečnostného manažérstva v Košiciach, 2023. – Р. 115-126. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8096
Abstract: The purpose of our research is to generalize theoretical and methodological approaches to the formation of a complex marketing system, to develop recommendations for the implementation of the main elements of this system in the practical activities of enterprises in modern conditions and to allocate marketing reserves aimed at increasing the competitiveness of trading enterprises in modern business conditions. It is proved that the formation and functioning of the enterprise marketing system should be carried out on the basis of a systematic approach and synergistic combination of marketing tools, taking into account the characteristics of products, market, behavior and consumer needs, with the marketing management system, on which the successful activity of the enterprise in the market environment depends. Each enterprise, forming a complex marketing system, should focus its activities on the achievement of marketing goals and set up dynamic interrelationships between the factors of the external and internal environment by building key subsystems of the enterprise: strategic and corporate management, information-analytical, controladaptive, potential management. Thanks to the existence of such a system, each enterprise, based on its own business conditions and socioeconomic interests, can adapt it for itself. The main components of the integrated marketing system are defined and proposals for the implementation of this system in the activities of trading enterprises are provided. Метою нашого дослідження є узагальнення теоретико-методологічних підходів до формування комплексної маркетингової системи, розробка рекомендацій щодо впровадження основних елементів цієї системи в практичну діяльність підприємств у сучасних умовах та виділення маркетингових резервів, спрямованих на підвищення конкурентоспроможності підприємств торгівлі в сучасних умовах господарювання. Доведено, що формування та функціонування системи маркетингу підприємства має здійснюватися на основі системного підходу та синергетичного поєднання інструментів маркетингу з урахуванням характеристик продукції, ринку, поведінки та потреб споживачів, з управлінням маркетингом система, від якої залежить успішна діяльність підприємства в ринковому середовищі. Кожне підприємство, утворюючи комплексну маркетингову систему, має сконцентрувати свою діяльність на досягненні маркетингових цілей та налагодити динамічні взаємозв’язки між чинниками зовнішнього та внутрішнього середовища шляхом побудови ключових підсистем підприємства: стратегічного та корпоративного управління, інформаційно-аналітичної, контроль, адаптивний, потенціал управління. Завдяки наявності такої системи кожне підприємство, виходячи з власних умов господарювання та соціально-економічних інтересів, може адаптувати її під себе. Визначено основні складові інтегрованої маркетингової системи та надано пропозиції щодо впровадження цієї системи в діяльність торговельних підприємств.
URI: https://zenodo.org/record/7859187
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8096
ISBN: ISBN 978-80-8185-066-0
Appears in Collections:Монографії, розділи монографій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття Багорка, Квасова, Якубенко.pdf452,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.