Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8097
Title: Marketing support of the anti-crisis management of an agricultural enterprise
Other Titles: Маркетингове забезпечення антикризового управління сільськогосподарським підприємством
Authors: Bahorka, Mariia
Багорка, Марія Олександрівна
Kvasova, Liudmila
Квасова, Людмила Сергіївна
Yakubenko, Yuliia
Якубенко, Юлія Леонідівна
Keywords: anti-crisis management
антикризове управління
agricultural enterprises
сільськогосподарські підприємства
anti-crisis marketing
антикризовий маркетинг
marketing measures
маркетингові заходи
marketing information
маркетингова інформація
anti-crisis programme
антикризова програма
marketing strategy
маркетингова стратегія
Issue Date: 2023
Publisher: Founder: ISMA University Publisher: Publishing House “Baltija Publishing”
Citation: Bahorka M. Marketing support of the anti-crisis management of an agricultural enterprise / M. Bahorka, L. Kvasova, Yu. Yakubenko // Economics and Education. Journal. – 2023. – Vol. 8, Nо 1. – Riga : Latvia : «Baltija Publishing». – P. 17-23. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8097
Abstract: The purpose of the article is to study the theoretical approaches of anti-crisis management, to generalise the causes of crisis phenomena of agricultural enterprises, to determine the main components of marketing support in the anti-crisis management system to optimise the «producer-market-consumer» chain in order to avoid and overcome the crisis state of the enterprise. The methodological basis of the study was a synthesis of the results of applied research in economics, scientific works of domestic and foreign scientists, which highlighted the basic theories of competitive advantage, competitiveness and marketing management. Results. The article examines theoretical approaches to crisis management, summarises the causes of crisis phenomena in agricultural enterprises, defines the main components of marketing support in the crisis management system to avoid the vulnerability of the enterprise to crisis phenomena and eliminate their consequences. Practical results. The marketing support of an agricultural enterprise in the anti-crisis management system is necessary because without it the enterprise will not be able to function normally and use its resources productively and profitably. Value/originality. It has been established that the purpose of marketing in anti-crisis management is to ensure the process of production and sale of the most demanded goods on the market, which will bring the greatest benefit to the enterprise and ensure profitable activity. It has been proved that the concept of pre-marketing includes the use of special tools even in the condition of stable development and functioning of the enterprise. Метою статті є дослідження теоретичних підходів антикризового управління, узагальнення причин кризових явищ аграрних підприємств, визначення основних складових маркетингового забезпечення в системі антикризового управління для оптимізації «виробник-ринок». -споживач» з метою уникнення та подолання кризового стану підприємства. Методологічною основою дослідження стало узагальнення результатів прикладних досліджень у галузі економіки, наукових праць вітчизняних та зарубіжних учених, у яких висвітлено основні теорії конкурентних переваг, конкурентоспроможності та маркетингового менеджменту. Результати. У статті досліджено теоретичні підходи до антикризового управління, узагальнено причини виникнення кризових явищ у сільськогосподарських підприємствах, визначено основні складові маркетингового забезпечення в системі антикризового управління з метою уникнення вразливості підприємства до кризових явищ та ліквідації їх наслідків. Практичні результати. Маркетинговий супровід сільськогосподарського підприємства в системі антикризового управління є необхідним, оскільки без нього підприємство не зможе нормально функціонувати та продуктивно та прибутково використовувати свої ресурси. Цінність/оригінальність. Встановлено, що метою маркетингу в антикризовому управлінні є забезпечення процесу виробництва та реалізації найбільш затребуваних на ринку товарів, які принесуть найбільшу користь підприємству та забезпечать прибуткову діяльність. Доведено, що поняття премаркетингу включає використання спеціальних інструментів навіть за умови стабільного розвитку та функціонування підприємства.
URI: http://www.baltijapublishing.lv/index.php/econedu
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8097
ISSN: ISSN (Print): 2500-946X ISSN (Online): 2592-8236
Appears in Collections:Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття Багорка, Квасова, Якубенко.pdf612,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.