Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8237
Title: Peculiarities of foreign language vocational training of agricultural specialists
Other Titles: Особливості іншомовної професійної підготовки спеціалістів сільського господарства
Authors: Piddubtseva, Olha
Піддубцева, Ольга Ігорівна
Keywords: agrarian university
аграрний університет
approaches to teaching foreign language
підходи до викладання іноземної мови
experiential-interactive approach
експериментально-інтерактивний підхід
content-based second language instruction
змістовно-орієнтоване навчання другої іноземної мови
case method
кейс-метод
discussion
дискусія
presentation
презентація
professional portfolio
професійне портфоліо
Issue Date: 2023
Publisher: Дніпровський державний аграрно-економічний університет
Citation: Piddubtseva O. I. Peculiarities of foreign language vocational training of agricultural specialists / Piddubtseva O. I. // Accounting and financial, information and language and communication support for the sustainable development of the agricultural sector: scientific, methodological and practical principles: a collective monograph. / edited by H. Pavlova and L. Vasilieva ; Dnipro State Agrarian and Economic University. – Dnipro : Printing house «Standard», 2023. – P. 255-278. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8237
Abstract: The article analyses the regulatory documents that confirm the fact that foreign language training in agricultural higher education institutions takes up only 2 % of the total hours, but is a mandatory component in the overall system of professional training. The purpose of teaching the discipline is to develop readiness for professional communication in a foreign language. During the course of study, all components of foreign language professional competence are developed: linguistic, socio-cultural, educational and professional. The leading approach to teaching a foreign language for professional purposes in agricultural higher education institutions is professionally oriented. But recently, there has been an active introduction of new approaches, the value and effectiveness of which has been confirmed by foreign experience. Among them, we have identified CLIL (Content and language integrated learning), which combines foreign language teaching through the content of other disciplines (content-based second language instruction) and foreign language immersion. The advantage of applying such approaches in an agricultural university is that they will help, if not overcome, at least reduce students'unmotivation during foreign language vocational training, as students will receive professional educational material in a particular discipline in their speciality while learning a foreign language. This will help to bridge the existing gap between learning a foreign language and learning a speciality and help to develop foreign language professional competence more quickly. У статті проаналізовано нормативні документи, які підтверджують той факт, що іншомовна підготовка в аграрних вищих навчальних закладах займає лише 2 % від загального обсягу годин, але є обов'язковим компонентом у загальній системі професійної підготовки. Метою викладання дисципліни є формування готовності до професійного спілкування іноземною мовою. У процесі навчання розвиваються всі компоненти іншомовної професійної компетентності: лінгвістична, соціокультурна, навчально-професійна та професійна. Провідним підходом до навчання іноземної мови за професійним спрямуванням в аграрних вищих навчальних закладах є професійно орієнтований. Але останнім часом спостерігається активне впровадження нових підходів, цінність та ефективність яких підтверджена зарубіжним досвідом. Серед них ми виділили CLIL (Content and language integrated learning), який поєднує навчання іноземної мови через зміст інших дисциплін (content-based second language instruction) та іншомовне занурення. Перевагою застосування таких підходів в аграрному університеті є те, що вони допоможуть якщо не подолати, то принаймні зменшити невмотивованість студентів під час іншомовної професійної підготовки, оскільки студенти отримуватимуть професійний навчальний матеріал з конкретної дисципліни за фахом, вивчаючи іноземну мову. Це допоможе подолати існуючий розрив між вивченням іноземної мови та вивченням спеціальності та допоможе швидше розвинути іншомовну професійну компетентність.
URI: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8237
Appears in Collections:Монографії, розділи монографій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Піддубцева О.І. монографія 2023.pdf206,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.