Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8308
Title: Communicative Methods of Forming Professional Competences of Future Foreign Specialists During Distance Learning of Ukrainian Language in HEIs
Other Titles: Комунікативні методи формування професійних компетентностей майбутніх іноземних спеціалістів під час дистанційного навчання української мови у ВНЗ
Authors: Zavaruieva, Inna
Заваруєва, Інна Іванівна
Bondarenko, Larysa
Бондаренко, Лариса Іванівна
Lutsenko, Valentina
Луценко, Валентина Іванівна
Nazarenko, Olena
Назаренко, Олена Володимирівна
Fedko, Olha
Федько, Ольга Миколаївна
Keywords: foreign students
іноземні студенти
video materials
відеоматеріали
polystyle method
полістильовий метод
cases
кейси
color scheme
кольорова гама
Issue Date: 2022
Publisher: Published by Redfame Publishing
Citation: Communicative Methods of Forming Professional Competences of Future Foreign Specialists During Distance Learning of Ukrainian Language in HEIs / Inna Zavaruieva, Larysa Bondarenko, Valentina Lutsenko, Olena Nazarenko, Olha Fedko // Studies in Media and Communication. – 2022, Special Issue. – Vol. 10, No. 3. – Р. 226-235. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8308
Abstract: The COVID-19 pandemic and Russia's military aggression against Ukraine have surely influenced the intensive development of distance learning and showed the difficulties that occurred during the educational process, especially for foreign students. Under such conditions, the use of the latest means of teaching the Ukrainian language has become one of the main priorities for the training of future foreign specialists in higher education institutions. The purpose of the work is to analyze and identify effective methods that will develop communicative abilities of foreign students in the process of learning Ukrainian. During the study, video materials, dictionaries and color schemes were used, and the survey was conducted with second and third year students. The results of the research showed that introducing students to the cultural heritage of Ukraine before the direct study of the language increased their motivation and desire to learn Ukrainian. In addition, due to the use of role/business games and video materials in stages in accordance with their specialization, there was an increase in vocabulary, as indicated by high rates of listening. In case of problems with the perception of information and its adequate understanding (reception), mnemonics were used, which included non-verbal sign language or the principle of situationality. The study also showed that most students have difficulties with learning grammar. Therefore, the method of color schemes was used, which helped to focus on the exceptions and rules with a certain color. The methodology proposed by the authors was used in the study of cases of noun and adjective. At the same time, students independently chose colors and made an association with the concept indicated by the teacher. In addition, during the work it was advisable to use dictionaries, in particular, to search for words of foreign origin, which greatly influenced the process of proper understanding of the educational material by foreigners. The results show positive changes for effective, high-quality and fast learning of Ukrainian language by foreign. Пандемія COVID-19 та військова агресія Росії проти України безперечно вплинули на інтенсивний розвиток дистанційного навчання та показали труднощі, які виникали під час навчального процесу, особливо для іноземних студентів. За таких умов важливим стало використання новітніх засобів навчання української мови та визначення основних пріоритетів підготовки майбутніх іноземних спеціалістів у вищих навчальних закладах. Мета роботи полягає в аналізі та визначенні ефективних методів для розвитку комунікативних здібностей іноземних студентів та вивчення української мови. Під час дослідження використовувалися відеоматеріали, словники та кольорові схеми, проводилося опитування зі студентами другого та третього курсів. Результати дослідження показали, що ознайомлення студентів із культурною спадщиною України перед безпосереднім вивченням мови підсилило їхню мотивацію та бажання вивчати українську, а. крім того, за рахунок використання рольових/ділових ігор та відеоматеріалів поетапно, відповідно до їх спеціалізації відбулося збільшення словникового запасу, про що свідчать високі показникирезультатів аудіювання. При проблемах зі сприйняттям інформації та її адекватного розуміння (рецепції), використовувалася мнемотехніка, яка включала невербальну жестову мову або принцип ситуативності. Дослідження також показало, що більшість студентів мають труднощі з вивченням граматики. Тому використовувався метод кольорових схем, який допомагав акцентувати увагу на винятках і правилах певним кольором. Запропоновану авторами методику використано при дослідженні відмінків іменника та прикметника. Водночас студенти самостійно обирали кольори та створювали асоціації із вказаним викладачем поняттям. Крім того, під час роботі доцільно було використовувати словники, зокрема для пошуку слів іншомовного походження, що значно вплинуло на процес правильного розуміння навчального матеріалу іноземцями. Результати показують позитивні зміни для ефективного, якісного та швидкого вивчення української мови іноземцями.
URI: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8308
ISSN: ISSN: 2325-8071 E-ISSN: 2325-808X
https://redfame.com/journal/index.php/smc/article/view/5855
Appears in Collections:Наукові публікації в наукометричній базі Scopus

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Скопус 2022_12.pdf613,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.