Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/11618
Назва: Конкурентоспроможність підприємства в сучасних умовах господарювання
Інші назви: Competitiveness of the enterprise in current economic conditions
Автори: Галаган, Тетяна Іванівна
Galagan, Tatyana
Патретна, О. М.
Patretna, О.
Ключові слова: конкуренція
competition
конкурентоспроможність
competitiveness
підприємства
enterprise
конкурентні переваги
competitive advantages
Дата публікації: 2024
Видавництво: Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ `ДКС Центр`
Бібліографічний опис: Галаган Т. І. Конкурентоспроможність підприємства в сучасних умовах господарювання / Т. І. Галаган, О. М. Патретна [Електронний ресурс] // Ефективна економіка. – 2024. – № 10. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/11618
Короткий огляд (реферат): Визначено, що конкурентоспроможність сьогодні вважається головним критерієм для вимірювання результативності діяльності будь-якого підприємства. В нинішній ситуації глобалізації економіки конкуренція між суб’єктами ринку також стала глобалізованою.Отже підвищення конкурентоспроможності підприємства є найважливішим завданням компанії.Встановлено, що конкурентоспроможність підприємства характеризує його загальний стан і результати виробничо-господарської діяльності. Конкурентоспроможність підприємства може оцінюватись на різних рівнях: у межах його економічної діяльності, у межах національної економіки та на зовнішніх глобальних ринках. Конкурентоспроможність підприємства свідчить про його виробничі, фінансові, господарські та інші переваги перед іншими підприємствами. Ознаки конкуренції на ринку стимулюють підприємство постійно вдосконалювати свою організаційну структуру та структуру управління, відповідно до попиту ринку та вимог споживачів оновлювати асортимент продукції, покращувати її якість та розробляти більш прогресивну маркетингову політику, постійно контролювати результати діяльності та впроваджувати бенчмаркінг.Доведено, що в сучасній економіці не існує єдиного способу оцінки конкурентоспроможності підприємства. Діагностика конкурентоспроможності підприємства включає створення системи показників та їх аналіз. Для більш точного і детального визначення рівня конкуренції ці показники повинні охоплювати всі сфери діяльності підприємства. Today, competition is the most important element of the modern market economy. Because market mechanisms cannot exist without modern forms of competition. Scientists believe that the concept of competition should be understood as the process of competition between subjects related to the market to ensure the most favorable operating conditions and increase their profits. Competition occurs when market participants are completely independent of the economy and rely only on existing market conditions and the desire to outpace their competitors. Increasing the competitiveness of enterprises is not something new, but it is still very relevant, as it concerns almost all spheres of economic activity of the state. It is no exaggeration to say that it is always in the field of view of the government, business and society in general. In the conditions of intensifying competition, enterprises must constantly look for reserves and new opportunities to increase their competitiveness. The competitiveness of the enterprise characterizes its general condition and the results of production and economic activity. The competitiveness of an enterprise can be assessed at different levels: within its economic activity, within the national economy, and on external global markets. In a general sense, the competitiveness of an enterprise indicates its production, financial, economic and other advantages over competing enterprises. The level of competitiveness of an enterprise is formed on the basis of a comparison of the results of its activity with similar indicators of competing enterprises and is a comprehensive assessment that determines the superiority of the economic entity's activity indicators. Signs of competition in the market stimulate the enterprise to constantly improve its organizational structure and management structure, in accordance with market demand and consumer requirements, to update the range of products, improve its quality and develop a more progressive marketing policy, constantly monitor performance and implement benchmarking. In the modern economy, there is no single method of assessing the competitiveness of an enterprise. Diagnostics of the enterprise's competitiveness includes the creation of a system of indicators and their analysis. For a more accurate and detailed determination of the level of competition, these indicators should cover all areas of the enterprise's activity. An important aspect of the economic and social development of the state is the increase in the efficiency of the production of goods and services at enterprises of all forms of business, with an emphasis on the production of competitive products and meeting the needs of consumers.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/4888/4932
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/11618
ISSN: ISSN 2307-2105
Розташовується у зібраннях:Ефективна економіка

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Галаган_ПЕЧАТЬ.pdf324,6 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.