Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/11807
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКарпова, Світлана Геннадіївна-
dc.contributor.authorKarpova, Svitlana-
dc.contributor.authorЩепова, Діана Романівна-
dc.contributor.authorShchepova, Diana-
dc.date.accessioned2025-05-05T14:22:24Z-
dc.date.available2025-05-05T14:22:24Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationКарпова С. Г. Філософія освіти М. Фуко в контексті сучасної української культури: знання та інтелектуал / С. Г. Карпова, Д. Р. Щепова // Актуальні проблеми філософії та соціології. – 2022. – Вип. 37. – С. 57-64. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/11807uk
dc.identifier.issn2410-3071 (Print), 2415-7295 (Online)-
dc.identifier.urihttp://apfs.nuoua.od.ua/archive/37_2022/9.pdf-
dc.identifier.urihttps://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/11807-
dc.description.abstractУ статті розглядаються філософсько-освітні дискурси М. Фуко. Метою дослідження є виявлення та аналіз освітніх дискурсів філософії М. Фуко (через концепти «знання» й «інтелектуал») та актуалізація їх у контексті сучасної української культури. Об’єктом дослідження є філософія М. Фуко, предметом – освітні дискурси побудов французького автора. На прикладі напрацювань О. Базалук, О. Забужко, М. Поповича, С. Пролєєва, А. Тихолаза показано, що останні 10–20 років українські соціально-гуманітарні дискурси були переповнені «відчуттям кризовості» культурних та освітніх явищ і процесів. У контексті євроінтеграційних процесів це сформувало певну потребу в пошуку можливих філософських рішень (зокрема, серед положень постфілософів, одним із яких є М. Фуко). Виявлено та проаналізовано основні концепти («знання» й «інтелектуал»), за допомогою яких реалізується філософія освіти французького автора. Визначено гносеологічний (побудований на «знанні») та антропологічний (побудований на «інтелектуалі») дискурси філософії освіти. Так, через ґрунтовний аналіз основних праць М. Фуко продемонстровано, як у нього розгортається концепт «знання» та якого значення він набуває не лише в освітньому дискурсі французького автора, а й у контексті сучасної української культури. Показано, що через тему «знання» з’являється владний дискурс у філософії М. Фуко, і з’ясовано, якого значення він набирає в разі реалізації діяльності інтелектуала як можливого суб’єкта освітньої діяльності. Враховано, що відповідно до фукольдіанських положень на всіх рівнях соціальної взаємодії реалізують ся владні відносини. Встановлено, що освітні явища та процеси (у які включені суб’єкти, а також інтелектуал) через інституалізацію освіти стають підпорядкованими владному дискурсу. Це відбувається, зокрема, у сучасному українському соціально-гуманітарному просторі. - The article examines the philosophical and educational discourses of M. Foucault. The purpose of the research is to identify and analyze the educational discourses of Foucault’s philosophy (through the concepts of “knowledge” and “intellectual”) and their actualization in the context of modern Ukrainian culture. The object of research is M. Foucault’s philosophy, the subject is the educational discourses of the French author’s constructions. It is shown (on the example of the works of O. Bazaluk, O. Zabuzhko, M. Popovych, S. Proleev, A. Tikholaz) that in the last 10–20 years Ukrainian socio-humanitarian discourses have been filled with a “sense of crisis” of cultural and educational phenomena and processes. In the context of European integration processes, this created a certain need to search for possible philosophical solutions (including among the positions of post-philosophers, one of whom is M. Foucault). The main concepts (“knowledge” and “intellectual”) with the help of which the philosophy of education of the French philosopher is implemented are identified and analyzed. Epistemological (built on “knowledge”) and anthropological (built on “intellectual”) discourses of the philosophy of education are defined. Thus, through a thorough analysis of the main works of M. Foucault, it is demonstrated how the concept of “knowledge” unfolds in him and what significance it acquires not only in the educational discourse of the French author, but also in the context of modern Ukrainian culture. It is shown that through the theme of “knowledge” a powerful discourse appears in the philosophy of M. Foucault and what significance it acquires in the implementation of the activity of an intellectual as a possible subject of educational activity. It is taken into account that in accordance with Foucauldian provisions, power relations are implemented at all levels of social interaction. It is noted that educational phenomena and processes (which include subjects, as well as the intellectual), due to the institutionalization of education, become subordinate to the discourse of power. This is also happening in the modern Ukrainian social andhumanitarian space.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherНаціональний університет «Одеська юридична академія»uk
dc.subjectзнанняuk
dc.subjectknowledgeuk
dc.subjectзнання-владаuk
dc.subjectknowledge-poweruk
dc.subjectінтелектуалuk
dc.subjectintellectualuk
dc.subjectосвітаuk
dc.subjecteducationuk
dc.subjectосвітній дискурсuk
dc.subjecteducational discourseuk
dc.subjectсучасна українська культураuk
dc.subjectmodern Ukrainian cultureuk
dc.subjectфілософія освітиuk
dc.subjectphilosophy of educationuk
dc.titleФілософія освіти М.Фуко в контексті сучасної української культури: знання та інтелектуалuk
dc.title.alternativePhilosophy of enlightenment by M. Foucault in the context of modern Ukrainian culture: knowledge and intellectuk
dc.typeArticleuk
dc.identifier.doiDOI https://doi.org/10.32782/apfs.v037.2022.9-
Розташовується у зібраннях:Наукові статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Стаття 2.pdf196,35 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.