Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12055
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorШпортюк, Наталія Леонідівна-
dc.contributor.authorShportiuk, Nataliia-
dc.contributor.authorКрушельницький, А. А.-
dc.contributor.authorKrushelnytskyi, А.-
dc.date.accessioned2025-06-13T05:08:09Z-
dc.date.available2025-06-13T05:08:09Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationШпортюк Н. Л. Світовий досвід функціонування механізмів публічного управління в умовах війни і повоєнний період для України / Н. Л. Шпортюк. А. А. Крушельницький // Державне управління: удосконалення та розвиток. – 2025. – № 5. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12055uk
dc.identifier.issnISSN 22307-2156-
dc.identifier.issnhttps://nayka.com.ua/index.php/dy/article/view/6442/6525-
dc.identifier.urihttps://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12055-
dc.description.abstractСтаття присвячена комплексному аналізу функціонування місцевого самоврядування в умовах збройних конфліктів та повоєнного відновлення на прикладі досвіду Хорватії, Лівану, Сирії та України. Дослідження розглядає ключові аспекти діяльності місцевих органів влади в кризових ситуаціях, включаючи адаптацію організаційної структури та повноважень, забезпечення надання базових послуг населенню, координацію з центральною владою та міжнародними організаціями, а також особливості кризового управління та фінансуваннямісцевих громад.На основі порівняльного аналізу виявлено спільні тенденції та специфічні виклики, з якими стикаються місцеві органи влади в умовах війни, такі як необхідність швидкої адаптації, забезпечення безпеки та правопорядку, управління обмеженими ресурсами та координація гуманітарної допомоги. Дослідження також висвітлює різні підходи до фінансування місцевих громад під час війни та у процесі відновлення, включаючи перерозподіл бюджетних коштів, залучення міжнародної допомоги та підтримку економічної діяльності.Особливу увагу приділено можливостям застосування світового досвіду в українському контексті, враховуючи унікальні історичні, політичні та соціально-економічні умови. На основі аналізу сформульовано ключові уроки та рекомендації для України щодо підвищенняефективності публічного управління в умовах триваючого збройного конфлікту та підготовки до майбутньої відбудови. Запропоновані рекомендації стосуються подальшої децентралізації, вдосконалення системи кризового управління, забезпечення фінансової стабільності, боротьби з корупцією та залучення громадянського суспільства до процесів управління та відновлення.Стаття має теоретичну та практичну цінність для науковців, політиків, представників місцевого самоврядування та всіх, хто зацікавлений у питаннях публічного управління в умовах криз та повоєнного розвитку. Результати дослідження можуть бути використані длярозробки стратегій та політик, спрямованих на зміцнення місцевої демократії, підвищення стійкості громад та забезпечення сталого розвитку України The article is devoted to an in-depth and comprehensive comparative analysis of the functioning of local self-government systems in conditions of armed conflicts and at a critical stage of post-war reconstruction. The central object of the study is the carefully studied experience of four countries, each of which has experienced or continues to experience complex crisis phenomena that have a significant impact on the organization and activities of local authorities: Croatia, which, having gone through a devastating war in the 1990s, has demonstrated a successful model of decentralization and restoration of institutional capacity at the local level in the post-conflict period; Lebanon, which suffers from chronic political instability, deep socio-economic problems and periodic armed clashes that significantly limit the autonomy and effectiveness of local authorities; Syria, where a brutal and protracted civil war has led to the almost complete destruction of traditional institutions of local governance, caused a large-scale humanitarian catastrophe and created unique challenges for any form of self-organization at the local level; and Ukraine, which since 2014, and especially after the full-scale invasion of 2022, has faced unprecedented military aggression, requiring not only a prompt response and adaptation of the public administration system at the local level to the conditions of martial law, but also strategic planning for future recovery.The main goal of the article is not only to identify and systematize the key mechanisms, strategies, and typical challenges that local authorities inevitably face in armed conflicts, but also to conduct an in-depth analysis of various approaches to ensuring their sustainability, uninterrupted provision of vital basic services to the population, effective coordination of efforts with central authorities and international humanitarian organizations, as well as active participation in complex and long-term processes of restoring destroyed infrastructure and stimulating the economic development of local communities. Particular attention is paid to a thorough analysis of the financial aspects of the functioning of local self-government in extreme crisis conditions, including the issues of operational redistribution of budget resources to meet urgent needs, finding and attracting various additional sources of financing, optimizing the management of local budgets in conditions of a significant reduction in revenues and a sharp increase in urgent expenses, as well as developing and implementing effective mechanisms for financial support for long-term post-war recovery.The article examines in detail the specific features of the organization and implementation of crisis management at the local level in each of the countries selected for analysis. The issues of creating and effective functioning of rapid response systems for various emergencies, ensuring public safety and maintaining law and order under martial law, as well as the use of modern information technologies for operational management of crisis processes and establishing effective communication with the population are considered. A thorough comparative analysis of the effectiveness of the application of various models and tools of crisis management has been conducted, and key factors that directly affect the ability of local authorities to adequately and timely respond to complex challenges generated by the war have been identified.The culmination of this scientific research is the formation of clearly substantiated lessons and practical recommendations for Ukraine, based on a comprehensive analysis of world experience. Taking into account Ukraine's unique historical path, its current political landscape, complex socio-economic realities, and the ongoing process of decentralization, potential opportunities for adaptation and implementation of the most successful foreign practices, as well as existing limitations and potential obstacles on this path, are identified. Based on the analysis, specific recommendations are formulated for further reforming the local government system, improving existing crisis management mechanisms, ensuring long-term financial stability of local communities in wartime, and developing effective post-war reconstruction strategies.The key conclusions of the presented article emphasize the extreme importance of such critically important aspects as ensuring a high level of flexibility and the ability of local authorities to quickly adapt to dynamically changing conditions, establishing effective and multi-level coordination of efforts with central government bodies and international partners, ensuring maximum transparency and public accountability in decision-making processes and the use of available resources, as well as the active involvement of civil society institutions and community residents themselves in the processes of management and control over the activities of local authorities. Theresults of the study have significant theoretical and undeniable practical value for a wide range of stakeholders, including scientists, politicians, practicing local government representatives, as well as everyone who is concerned about the issues of effective public administration in conditions of deep crises and sustainable post-war development. The conclusions obtained can be directly used to develop strategies, legislative initiatives, and specific policies aimed at further strengthening local democracy in Ukraine, increasing the resilience of Ukrainian communities to external shocks, and ensuring their long-term and comprehensive development in the face of military challenges and a future just peace.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherДніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ `ДКС Центр`uk
dc.subjectмісцеве самоврядуванняuk
dc.subjectocal self-governmentuk
dc.subjectумови війниuk
dc.subjectwar conditionsuk
dc.subjectкризове управлінняuk
dc.subjectcrisis managementuk
dc.subjectфінансуванняuk
dc.subjectfinancinguk
dc.subjectповоєнне відновленняuk
dc.subjectpost-war recoveryuk
dc.subjectмеханізмиuk
dc.subjectmechanismsuk
dc.subjectадаптаціяuk
dc.subjectadaptationuk
dc.subjectкоординаціяuk
dc.subjectcoordinationuk
dc.subjectдецентралізаціяuk
dc.subjectdecentralizationuk
dc.titleСвітовий досвід функціонування механізмів публічного управління в умовах війни і повоєнний період для Україниuk
dc.title.alternativeWorld experience of the functioning of public administration mechanisms in war and post-war period for Ukraineuk
dc.typeArticleuk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32702/2307-2156.2025.5.16-
Розташовується у зібраннях:Державне управління: удосконалення та розвиток

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Шпортюк_Крушельницький.pdf403,4 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.