Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/3010
Назва: Формування стратегії розвитку аграрного підприємства
Інші назви: Formation of a development strategy for agricultural enterprise
Автори: Кадирус, Ірина Григорівна
Kadyrus, I.
Донських, Анастасія Сергіївна
Donskykh, A.
Терещенко, В. А.
Tereshchenko, V.
Ключові слова: стратегія
strategy
розвиток
development
аграрне підприємство
agricultural enterprise
конкурентні переваги
competitive advantages
потенціал
potential
зовнішнє середовище
external environment
внутрішнє середовище
internal environment
PEST-аналіз
PEST-analysis
Дата публікації: 2020
Видавництво: Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ `ДКС Центр`
Бібліографічний опис: Кадирус І. Г. Формування стратегії розвитку аграрного підприємства [Електронний ресурс] / І. Г. Кадирус, А. С. Донських, В. А. Терещенко // Ефективна економіка. – 2020. - № 7. - Режим доступу : URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/3010
Короткий огляд (реферат): Досліджено теоретичні підходи до визначення сутності поняття «стратегія». На основі проведених досліджень, з огляду на перераховані позиції і думки різних авторів, сформовано власне визначення стратегії розвитку підприємства. Визначено, що кожне підприємство повинно розробляти і реалізовувати власну стратегію, яка включає в себе запланований і продуманий план дій, а також своєчасно реагувати на зміни зовнішнього та внутрішнього середовища. Потреба в стратегічному плануванні викликана процесом економічного розвитку підприємства а також підвищенням його ефективності функціонування в ринкових умовах. Зазначено, що на формування і реалізацію стратегії розвитку сільськогосподарського підприємства впивають особливості аграрної сфери виробництва. Встановлено, що обираючи напрям стратегічного розвитку, аграрному підприємству необхідно враховувати ряд чинників зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства. Здійснено аналіз впливу факторів зовнішнього та внутрішнього середовища на діяльність аграрного підприємства, що дозволило виокремити позитивний та негативний вплив зазначених чинників та встановити необхідність їх врахування при формування ефективної стратегії розвитку аграрного підприємства. Theoretical approaches to defining the essence of the concept of "strategy" are investigated. On the basis of the conducted researches, taking into account the listed positions and opinions of various authors, own definition of strategy of development of the enterprise is formed. In our opinion, the strategy of enterprise development is a holistic set of interconnected strategic decisions that determine the priority areas of the enterprise to achieve its mission, goals and objectives in the long run. It is established that each company must develop and implement its own strategy, which includes a planned and well-thought-out action plan, as well as timely response to changes in the external and internal environment. The need for strategic planning is caused by the process of economic development of the enterprise as well as increasing its efficiency in market conditions. As for agricultural enterprises, it should be noted that in the agricultural sector only a small number of domestic enterprises engaged in the development and implementation of strategic plans are profitable and profitable. In most of them, it is not possible to set long-term development guidelines due to the lack of sufficient knowledge, skills and abilities in the field of strategic management. It is noted that the peculiarities of the agricultural sphere of production, namely: seasonality of production, affect the formation and implementation of the strategy of agricultural enterprise development; restrictions on the choice of production of certain types of products by natural conditions and the specifics of the industry; the use of technical means that must be adapted to the specifics and peculiarities of the production of certain types of products; uneven distribution of work in agriculture during the year, etc. It is established that when choosing the direction of strategic development, the agricultural enterprise must take into account a number of factors of the external and internal environment of the enterprise. The results of the analysis of the influence of external and internal factors on the activity of the enterprise are shown, which allowed to single out the positive and negative features of its strategic development and determine the need to take them into account when forming an effective strategy of agricultural enterprise development.
Опис: І. Г. Кадирус ORCID ID: 0000-0002-5024-6549 ; А. С. Донських ORCID ID: 0000-0001-8969-4819 ; В. А. Терещенко ORCID ID: 0000-0001-5014-9610
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/3010
ISSN: ISSN 2307-2105
Розташовується у зібраннях:Ефективна економіка

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
66.pdf360,16 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.