Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/5084
Назва: Методичні підходи до визначення собівартості освітніх послуг у ВНЗ недержавної форми власності
Інші назви: Methodological approaches to determining the cost of educational services in higher education institutions of non-state ownership
Автори: Атамас, П. Й.
Atamas, P.
Атамас, Олександр Петрович
Atamas, Oleksandr
Ключові слова: образовательные услуги
educational services
статьи затрат
cost items
аналитический учет
analytical accounting
калькуляция
calculation
себестоимость
cost
учетная политика
accounting policy
Дата публікації: 2020
Видавництво: Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
Бібліографічний опис: Атамас П. Й. Методичні підходи до визначення собівартості освітніх послуг у ВНЗ недержавної форми власності / П. Й. Атамас, О. П. Атамас // Інфраструктура ринку. – 2020. – № 46. – С. 95-100. – Режим доступу : http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/5084
Короткий огляд (реферат): У статті обгрунтовується необхідність та практичне і теоретичне значення визначення собівартості освітніх послуг як для державних, так і особливо для недержавних навчальних закладів. Пропонується орієнтовний склад витрат на підготовку фахівців, їх поділ на калькуляційні статті. Розглядаються питання організації аналітичного обліку витрат з метою визначення фактичної собівартості окремих освітніх послуг. Наводиться методика практичного розрахунку окремих видів витрат та їх віднесення на певні об’єкти обліку і об’єкти калькулювання: оплати праці професорсько-викладацького складу; оренди, утримання та амортизації навчальних ідопоміжних приміщень, обладнання; комунальних платежів; витрат наформування контингенту студентів та обслуговування навчального процесу;загальних та адміністративних витрат тощо. Рекомендується передбачати відповідні умови організації обліку витрат у нормативному документі про облікову політику ВНЗ. Determining the cost of educational services is especially important for nongovernmental educational institutions, because it forms the level of payment for services provided, which creates the material and technical base of the institution, the educational process, pays teachers and staff, pays utility bills and etc. At the same time, the method of calculating the cost of educational services is not regulated and is set by each performer according to their own understanding and needs of users. This served as the basis for the study of this problem and the publication of the results. The article recommends an approximate nomenclature of cost items for nongovernmental educational institutions, which can serve as a basis for the organization of analytical cost accounting. An approximate composition of costs, their division into costing items, which can be used taking into account the specific features of individual educational institutions, duration, forms and areas of training. Such accounting belongs to the sphere of management and therefore is not regulated by any state regulations, and in non-state educational institutions is often not conducted at all. At the same time, the use of modern computer technology and related software allows to organize a very detailed analytical accounting of training costs for specialists of different levels of training, forms of training, specialties and specializations, duration of training and more. Such a system of accounting will create real conditions for an objective determination of the actual cost of educational services, and hence its cost, cost-effectiveness and practical feasibility. The article on the materials of practical calculations shows in detail the method of cost allocation between individual objects of accounting and objects of calculation, proposals for intra-university standardization of analytical cost accounting in the document on the accounting policy of the educational institution. The recommended methodology can be used both by non-governmental educational institutions of different levels of accreditation and for different categories of applicants, and by public educational institutions (after its appropriate adjustment taking into account their peculiarities).
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/46_2020_ukr/18.pdf
http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/5084
ISSN: (Online): 2519-2868
Розташовується у зібраннях:Наукові статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Стаття Атамас П. Атамас О.pdf597,15 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.