Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12476
Title: Зміна аксіології концепту «освіта» в сучасному освітньому просторі
Other Titles: Changing the axiology of the concept of "Education" in the modern educational space
Authors: Стасюк, Тетяна Валеріївна
Stasiuk, Tetyana
Keywords: аксіологія
axiology
аксіологема
axiologeme
смисл-цінність
meaning-value
концепт
concept
концептуалізація
conceptualization
освіта
education
освітній простір
educational space
Issue Date: 2025
Publisher: Переяславський університет імені Григорія Сковороди
Citation: Стасюк, Т. (2025). Зміна аксіології поняття «освіта» в сучасному освітньому просторі. Теоретична та дидактична філологія , (39), 179-198. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12476
Abstract: Стаття досліджує аксіологію концепту «освіта», реалізацію смислів-цінностей у освітньому просторі. Автором обґрунтовано визначальну роль смислів-цінностей у формуванні не тільки концепту «освіта», сучасного освітнього простору, а й вихованні високоморальної, висококультурної особистості та висококультурного етносу в системі сучасної освіти. Значна увага приділена концептуалізації як лінгвістичній категорії. Охарактеризовано когнітивну класифікаційну діяльність людської свідомості, пізнавальні та інтерпретаційні здатності в осягненні навколишнього світу, зокрема процесів, пов’язаних з освітнім полем. Проведено концептуальне порівняння і встановлена різниця між аксіологією концепту «освіта» у науковій свідомості, реалізованій в поширених словникових визначеннях і спеціальній літературі, та уявленнями про смисли-цінності в структурі концепту «освіта» у «повсякденній свідомості», ментальності народу, зафіксованими в етимологічних відповідниках, фонетичних і словотвірних історичних варіантах, прислів’ях і приказках, збережених в пареміології. The article explores the axiology of the concept of "education", the implementation of meanings-values in the educational space. The author substantiates the determining role of meanings-values in the formation of not only the concept of "education", the modern educational space, but also in the upbringing of a highly moral, highly cultural personality and a highly cultural ethnicity in the system of modern education. Considerable attention is paid to conceptualization as a linguistic category. The cognitive classification activity of human consciousness, cognitive and interpretative abilities in comprehending the surrounding world, in particular processes related to the educational field, are characterized. A conceptual comparison was conducted and the difference was established between the axiology of the concept of "education" in scientific consciousness, implemented in common dictionary definitions and special literature, and the ideas about meanings-values in the structure of the concept of "education" in "everyday consciousness", the mentality of the people, recorded in etymological equivalents, phonetic and word-forming historical variants, proverbs and sayings preserved in paremiology.
URI: https://tdp-journal.com/index.php/journal/article/view/375/291
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12476
ISSN: ISSN 2309-1517
eISSN 2415-3656
Appears in Collections:Наукові статті



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.