Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12953
Title: The use of artificial intelligence in education in Ukraine: challenges and prospects
Other Titles: Використання штучного інтелекту в освіті в Україні: виклики та перспективи
Authors: Kletskov, Oleksandr
Клєцков, Олександр Миколайович
Onopriienko, Oleg
Онопрієнко, Олег Дмитрович
Keywords: artificial intelligence
штучний інтелект
higher education
вища освіта
adaptive learning
адаптивне навчання
digital transformation
цифрова трансформація
ethical issues
етичні аспекти
Issue Date: 2025
Publisher: Дніпровський державний аграрно-економічний університет
Citation: Kletskov O. The use of artificial intelligence in education in Ukraine: challenges and prospects / O. Kletskov, O. Onopriienko // Інформаційні технології в агробізнесі та аграрній освіті : матеріали XIII Всеукр. наук.-практ. конф., (м. Дніпро, 23-25 квіт. 2025 р.) / Дніпров. держ. аграр.-екон. ун-т. – Дніпро : ДДАЕУ, 2025. – С. 22-24. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12953
Abstract: Artificial intelligence (AI) is increasingly transforming education, especially in Ukraine as the country advances its modernization and digitalization efforts. This article explores the key directions of AI integration into higher education: adaptive learning systems, support for students with special needs, automation of teachers’ routine tasks, virtual reality applications, and personalized educational paths. Special attention is given to major challenges—digital inequality, the need for teacher retraining, ethical concerns, and financial constraints. The paper proposes solutions such as a national AI strategy, cross-sector collaboration, the creation of competence centers, and the establishment of legal frameworks. Emphasis is placed on preserving the human aspect of education, with AI seen as a supportive tool rather than a replacement for pedagogical interaction. Штучний інтелект (ШІ) відіграє дедалі важливішу роль у трансформації системи освіти, зокрема в Україні, яка активно прагне модернізації та цифровізації. У статті розглянуто ключові напрями інтеграції ШІ у вищу освіту: адаптивне навчання, підтримка студентів з особливими потребами, автоматизація рутинних завдань викладачів, використання віртуальної реальності, персоналізовані освітні траєкторії. Окрема увага приділена викликам — цифровій нерівності, потребі у підготовці педагогів, етичним аспектам і фінансовим витратам. Запропоновано шляхи подолання цих бар’єрів: державна стратегія, міжсекторна співпраця, розробка компетентнісних центрів та нормативно-правова база. Наголошено на важливості збереження людського чинника в освіті, де ШІ виступає як інструмент підтримки, а не заміщення педагогічної взаємодії.
URI: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/12953
Appears in Collections:Тези конференцій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2025_Kletskov and Onopriienko (ДДАЕУ, Дніпро).pdf392,76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.