Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/1112
Назва: Leadership as a fundamental aspect of the performance of student-athletes in university men’s sports teams
Інші назви: Лідерство як фундаментальний аспект діяльності студентів-спортсменів у спортивних колективах університету
Автори: Іващенко, Олена
Ivashchenko, Olena
Ярмак, Олена
Yаrmak, Olena
Галан, Ярослав
Galan, Yaroslav
Наконечний, Ігор
Nakonechnyi, Igor
Зорій, Ярослав
Zoriy, Yaroslav
Ключові слова: a personality
особистість
leadership
лідерство
men’s sports teams
чоловічі спортивні команди
competition
конкуренція
training
тренування
Дата публікації: 2017
Видавництво: Editura Universitatea din Pitesti
Бібліографічний опис: Ivashchenko, O.,Yаrmak, О., Galan, Y., Nakonechnyi, I., Zoriy Y. (2017): Leadership as a fundamental aspect of the performance of student-athletes in university men’s sports teams. Journal of Physical Education and Sport 2(71), pp. 472-480 [In English]. - URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/1112
Опис: The purpose of the research is to investigate the impact of athletes’ leadership skills, determining effective performance and sports achievement; to theoretically prove and implement the authors’ program, focusing on qualified athletes’ leadership skills developing in university men’s sports teams. Materials: the constative study involved a number of student-athletes – with different qualifying standards – 147 athletes and 18-22-year-olds from 13 men’s sports teams of Dnipropetrovsk universities. The researchers’ focus resolves around the factors that influence athletes’ performance and sports achievement, based on forming a holistic-interactional paradigm frame that encompassed the research of the dynamics of the relationship between hypothetical constructs. The experiment involved 92 athletes, ranged from 18-22-year-olds – amateurs; professional sportsmen, key players of 8 sports teams. The experimental group (EG) athletes’ training was done under the propounded program; and control group’s (CG) training was structured on a regular basis. Results. Have highlighted the leading skills efficiency of men’s teams’ work in basketball, volleyball, mini-football and handball games; singling out peculiarities of each team’s cohesion on the whole, as well as athletes’ individual and psychological characteristics of their higher nervous activity. It is important to stress out that the social-cognitive theory of a personality describing the interaction between a personality, his behaviour, and the environment bears the evidence that athletes, regardless their temperament and character dimensions, can achieve high athletic performance. Метою дослідження є вивчення впливу лідерських навичок спортсменів, визначення ефективності досягнення і спортивні досягнення; теоретично довести і реалізувати програму авторів, зосередившись на кваліфіковані лідерські навички спортсменів, що розвиваються в спортивних колективах університетів. В дослідженні взяли участь ряд студентів-спортсменів з різними кваліфікаціями - 147 спортсменів. У центрі уваги дослідників враховуються фактори які впливають на результат спортсменів і спортивні досягнення, засновані на формуванні цілісно-інтерактивної парадигми, який охоплював дослідження динаміки зв'язку між гіпотетичними конструкціями. Результати виділили провідні навички ефективність роботи чоловічих команд у баскетбольній, волейбольній, міні-футбольній та гандбольній іграх; виділяючи особливості взаємозв'язку кожної команди в цілому, а також індивідуальні та психологічні спортсмени характеристики їх вищої нервової діяльності.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/1112
ISSN: online ISSN: 2247 - 806X
p-ISSN: 2247 – 8051
ISSN - L = 2247 - 8051
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації в наукометричній базі Scopus

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
6.pdf281,58 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.