Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/3007
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСітковська, Алла Олександрівна-
dc.contributor.authorSitkovska, A.-
dc.contributor.authorГусак, В. В.-
dc.contributor.authorGusak, V.-
dc.date.accessioned2020-08-04T08:16:33Z-
dc.date.available2020-08-04T08:16:33Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationСітковська А. О. Особливості формування конкурентоспроможності підприємства [Електронний ресурс] / А. О. Сітковська, В. В. Гусак // Ефективна економіка. – 2019. - № 12. - Режим доступу : URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/3007uk
dc.identifier.issnISSN 2307-2105-
dc.identifier.urihttp://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/3007-
dc.descriptionА. О. Сітковська ORCID: 0000-0003-1892-6314 ; В. В. Гусак ORCID: 0000-0002-8641-1171uk
dc.description.abstractУ статті висвітлено особливості формування конкурентоспроможності підприємств в сучасних умовах, компоненти якого варіюється в залежності від галузевої специфіки ринку. Обґрунтовано вплив факторів внутрішнього та зовнішнього середовища на функціонування товаровиробників на різних сегментах ринку, що формують нові різновиди конкурентних відносин та ускладнюють конкурентну структуру ринку молока та молочних продуктів. Досліджено ринок молока і молочної продукції, проаналізовано основних постачальників молочної продукції, наведено основні перешкоди аграрних підприємствах у зростанні обсягів її виробництва, визначено проблеми забезпечення населення молочними продуктами на рівні раціональних норм харчування. Визначено динаміку споживання молочної продукції, що має характерні особливості, які полягають в нерівномірній зміні темпів споживання при досягненні певного рівня добробуту. The peculiarities of formation of competitiveness of enterprises in modern market conditions are highlighted. It is noted that the competitive functioning of different business entities is of a general nature, the composition of which components varies depending on the industry specificity of the market. The market of milk and dairy products, which is formed from interdependent structural elements and is divided into subsystems depending on the type of product, its purpose, as well as territorial borders of the market, is researched and analyzed. It is established that the internal market of milk and dairy products is largely unbalanced, there is a slow development of market infrastructure, low exchange activity, lack of communication and information component of the organized market. This predetermines the concentration of agricultural production in small producers (households), which indicates a small influence of milk producers on processing enterprises, thereby creating appropriate relationships in the dairy industry. The dynamics of consumption of dairy products has been determined, which has characteristic features, which consist in the uneven change in the rate of growth (decrease) of consumption when reaching a certain level of welfare. When the subsistence minimum is reached, the proportional increase in income and consumption is replaced by a slow increase or decrease in consumption, then the proportional growth is resumed. It is established that the competitive status of the manufacturer influences the development and choice of strategic management decisions in the field of formation of competitive advantages. The influence on the process of formation of competitive advantages of specific features of the internal potential of dairy enterprises is considered. Producers who differ in size and market share have a variety of internal capabilities, which together with the nature and strength of external action influences the process of formation of competitive advantages and leads to the creation of their characteristic types. Each of these options is characterized by individual types of benefits, which are determined by the existing combination of external and internal factors.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherДніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ `ДКС Центр`uk
dc.subjectринокuk
dc.subjectmarketuk
dc.subjectпродукціяuk
dc.subjectproductsuk
dc.subjectконкурентоспроможністьuk
dc.subjectcompetitivenessuk
dc.subjectпідприємствоuk
dc.subjectenterpriseuk
dc.titleОсобливості формування конкурентоспроможності підприємстваuk
dc.title.alternativeFeatures of competitiveness competition formationuk
dc.typeArticleuk
dc.identifier.doiDOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.77-
Розташовується у зібраннях:Ефективна економіка

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
79.pdf279,25 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.