Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/9385
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Качула, Світлана Валентинівна | - |
dc.contributor.author | Kachula, Svitlana | - |
dc.date.accessioned | 2024-03-06T06:30:47Z | - |
dc.date.available | 2024-03-06T06:30:47Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Качула С. В. Фінансування вищої освіти: сучасні тенденції та перспективи / С. В. Качула // Інвестиції: практика та досвід. – 2023. – № 18. – С. 7-12. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/9385 | uk |
dc.identifier.issn | ISSN 2306-6814 | - |
dc.identifier.uri | https://www.nayka.com.ua/index.php/investplan/article/view/2071/2096 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/9385 | - |
dc.description.abstract | У статті досліджено сучасний стан фінансування закладів вищої освіти та окреслені напрями його удосконалення. Виокремлені та охарактеризовані найбільш поширені моделі фінансування вищої освіти в країнах Європейського Союзу та Україні. Фінансування вищої освіти в країнах Європейського Союзу може значно відрізнятися, оскільки кожна проводить власну освітню політику та відповідно використовує різні механізми фінансування. Модель фінансування вищої освіти в Україні в основному передбачає поєднання державного фінансування, плати за навчання юридичними/фізичними особами та інших джерел. Вибір моделі фінансування має надавати пріоритет рівному доступу до вищої освіти, якості освіти та довгостроковій стабільності, беручи до уваги унікальні потреби та виклики відповідної країни. Загальні перспективи фінансування вищої освіти великою мірою залежать від конкретної країни та її політичного, економічного, соціокультурного контексту. The article examines the current state of funding of higher education institutions and outlines directions for its improvement. The indirect influence of the Bologna process on the management of universities' financial resources in order to adapt to changes in the educational environment is considered. The most common models of financing higher education in the countries of the European Union and Ukraine are highlighted and characterized. The financing of higher education in the countries of the European Union can differ significantly, as each has its own educational policy and accordingly uses different financing mechanisms. The financing model of higher education in Ukraine mainly involves a combination of state funding, tuition fees by legal entities/individuals, and other sources. The data on the structure of expenditures of the consolidated budget of Ukraine on education confirm the trend of increasing budget allocations for education (excluding data for 2022), but the share of expenditures of the consolidated budget of Ukraine on higher education in GDP remains low and will decrease from 2021 - all this served as an impetus for the search for alternative sources of funding for higher education and the creation of a new model of financial support for the educational process. Given that the share of budget funding in the total expenditures of the consolidated budget of Ukraine will not increase, educational institutions use various channels of attracting extra-budgetary funding sources to solve the problem of lack of budget funds. Since finances in the field of education have certain specificities, higher education institutions can only apply a mixed model of financial support, which includes a number of legally permitted financial sources. The prospects for financing higher education can depend on many factors, including the political situation, the economic state of the country, demographic trends and others. General prospects depend to a large extent on a specific country and its political, economic, socio-cultural context. It is important to ensure the availability of higher education, maintaining the high quality of education and promoting the development of innovative financing methods. The choice of funding model should prioritize equal access to higher education, quality of education and long-term sustainability, taking into account the unique needs and challenges of the country concerned. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.publisher | Чорноморський національний університет імені Петра Могили, ТОВ "ДКС Центр" | uk |
dc.subject | вища освіта | uk |
dc.subject | higher education | uk |
dc.subject | бюджет | uk |
dc.subject | budget | uk |
dc.subject | заклади вищої освіти | uk |
dc.subject | institutions of higher education | uk |
dc.subject | джерела фінансування | uk |
dc.subject | sources of financing | uk |
dc.subject | бюджетне фінансування | uk |
dc.subject | budget financing | uk |
dc.subject | приватне фінансування | uk |
dc.subject | private financing | uk |
dc.subject | програмно-цільовий метод фінансування | uk |
dc.subject | program-target method of financing | uk |
dc.title | Фінансування вищої освіти: сучасні тенденції та перспективи | uk |
dc.title.alternative | Financing of higher education: current trends and prospects | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.doi | DOI: 10.32702/2306-6814.2023.18.7 | - |
Розташовується у зібраннях: | Наукові статті |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Качула_6_стаття.pdf | 2,05 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.