Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10945
Назва: Удосконалення механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері
Інші назви: Udoskonalennia mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi
Автори: Плотка, Любов Володимирівна
Plotka, Liubov Volodymyrivna
Ключові слова: соціальне партнерство
sotsialne partnerstvo
публічне управління
publichne upravlinnia
державна політика
derzhavna polityka
механізми реалізації
mekhanizmy realizatsii
розвиток
rozvytok
соціальна сфера
sotsialna sfera
соціальна політика
sotsialna polityka
Дата публікації: 2023
Видавництво: Дніпровський ДАЕУ
Бібліографічний опис: Плотка Л. В. Удосконалення механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері : дис. на здобуття ступеня д-ра філософії (PhD) : 281 «Публічне управління та адміністрування» (28 «Публічне управління та адміністрування») / Плотка Любов Володимирівна ; Дніпровський державний аграрно-економічний університет. – Дніпро, 2023. – 281 с. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10945.
Короткий огляд (реферат): У дисертаційному дослідженні вирішено актуальне наукове завдання в галузі знань «Публічне управління та адміністрування», що полягає в обґрунтуванні теоретико-методичних положень та розробці практичних рекомендацій щодо удосконалення механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері сучасної України на основі розвитку її інституційного, організаційно-економічного та нормативно-правового забезпечення. У першому розділі – «Теоретичні засади механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері» – узагальнено концептуальні засади визначення сутності державної політики у соціальній сфері та розкрито науково-теоретичні засади дослідження механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері; проаналізовано та показано розвиток моделей державної політики у соціальній сфері; визначено та охарактеризовано методичні основи оцінки ефективності механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері. В аспектах дослідження науково-теоретичних засад механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері надано роз’яснення змістовно-сутнісних відмінностей між дефініціями «державна соціальна політика» і «державна політика у соціальній сфері»: перше поняття відбиває процеси у соціальній сфері, в яких держава та її органи виступають безпосереднім суб’єктом соціальної політики; друге поняття є більш широким, воно також включає діяльність держави щодо створення сприятливих умов для недержавних суб’єктів з метою їх ефективного залучення до процесів реалізації державної соціальної політики та здійснення ними власних соціальних заходів та проєктів. Наголошено, що соціальна політика регулює соціальні відносини, що являють собою сукупність суспільних відносин, які з’являються у процесі взаємодії різних груп між собою з приводу забезпечення нормальних умов їх життєдіяльності. Сукупність відносин і взаємозв’язків між людьми, соціальними групами з приводу умов життєдіяльності охоплюється поняттям соціальна сфера, феномен якої полягає у її всепронизуючому характері – вона включає або пронизує абсолютно всі суспільні відносини, починаючи від умов праці до стану здоров’я, від дозвілля до національних взаємин. А даному русі першорядну роль відіграє державна політика у соціальній сфері, що забезпечує громадян рівними правами і обов’язками в отриманні тих чи інших послуг. Її діяльність спрямована на створення соціальної рівноваги між різними групами населення. Тому соціальний аспект проявляється в освіті, охороні здоров’я, сфері культури, фізичної культури та спорту, пенсійному забезпеченні, соціальних гарантіях, соціальній підтримці громадян, доступному середовищі тощо. Визначено, що державна політика у соціальній сфері характеризується низкою ключових особливостей, які виражаються у тому, що вона стосується відносин між соціальними групами, суспільством загалом та його членами; спрямована на забезпечення поліпшення добробуту населення, матеріальних та духовних потреб, поліпшення способу життя людей; передбачає охорону здоров'я населення, праці, державну підтримку материнства, батьківства, дитинства, осіб з інвалідністю та людей похилого віку, розвиток системи соціального обслуговування, встановлення різних за своїм змістом гарантій соціального захисту тощо. Отже, відмінні риси «державної політики у соціальній сфері» від «соціальної політики» обумовлені тріадою таких положень. як: 1) особливий суб'єктний склад; 2) об'єкти правовідносин; 3) змістовна частина. У другому розділі – «Аналіз стану і тенденції розвитку механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері» – здійснено системне оцінювання основних показників соціально-економічного розвитку у межах реалізації державної політики у соціальній сфері та виявлено домінантні чинники погіршення соціально-економічного становища в Україні; досліджено основні напрями реалізації державної політики у соціальній сфері в Україні та запропоновано інституційні заходи щодо їх поліпшення; проаналізовано стан сучасних механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері та запропоновано практичні рекомендації щодо покращення їх функціонування. Здійснено системне оцінювання основних показників соціально- економічного розвитку у межах реалізації державної політики у соціальній сфері та виявлено домінантні чинники погіршення соціально-економічного становища в Україні, а саме проведений аналіз довів, що незважаючи на позитивні тенденції у розвитку соціально-економічної сфери України у період 2017-2021 рр., рівень життя населення підвищувався досить повільно, до того ж зберігаються тенденції посилення процесів розшарування суспільства. Можна стверджувати, що тогочасна економічна ситуація давала державі необхідні ресурси для підвищення рівня життя населення, підтримки формування середнього класу та зниження рівня бідності, однак повномасштабне вторгнення військ Російської Федерації в Україну (24.02.2022 р.), і як наслідок цього запровадження правового режиму воєнного стану і нормативно-правові обмеження, що виступають тріадою тематичних домінантних чинників, – знівелювали всі спроби покращення соціально-економічного становища в Україні. Досліджено основні напрями реалізації державної політики у соціальній сфері в Україні та запропоновано інституційні заходи щодо їх поліпшення, а саме виявлено, що домінуючим напрямом вітчизняної державної політики у соціальній сфері стали так звані «пожежні» заходи компенсаційного характеру відносно особливих верств населення, окремих регіонів і консервація заходів соціального захисту на рівні грошово-компенсаційних механізмів. Цей вибір визначений не лише обмеженістю матеріально-фінансових ресурсів держави, ставкою на використання соціальних резервів, накопичених попередньою системою, але й прорахунками у визначенні стратегії соціального розвитку. Заходи ж у нормативно-правових документах соціальної сфери, направлені здебільшого на розв’язання поточних проблем, традиційну підтримку соціально-незахищених верств населення, а не на вирішення стратегічних завдань. Для розв’язання окресленого кола проблем запропоновано створення та запровадження функціонування консультативно-дорадчого органу при Офісі Президента України, основним завданням якого є визначення саме стратегічних пріоритетів щодо формування та реалізації державної політики у соціальній сфері. У зв’язку із тим, що соціальна сфера пронизує абсолютно всі інші сфери життєдіяльності людини та країни (освіта, охорона здоров'я, культура, фізична культура та спорт, пенсійне забезпечення, соціальні гарантії, соціальна підтримка громадян, доступне середовище тощо) її координування має відбуватися на найвищому державному рівні – на рівні Президента України. Проаналізовано стан сучасних механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері та запропоновано практичні рекомендації щодо покращення їх функціонування, а саме виявлено, що конструктивний розвиток державної політики у соціальній сфері безпосередньо пов'язаний із якістю та станом сучасних механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері. Даний розвиток – комплексний процес, що взаємопов’язаний із низкою механізмів інших державних політик, зокрема механізмами державної інформаційної політики. До позитивного результату у системному процесі розвитку та удосконалення державної політики у соціальній сфері може привести застосування інформаційних механізмів в якості комплексного та тривалого створення позитивних образів соціальної реальності та соціального майбутнього через систему засобів масової інформації, всесвітню мережу «Інтернет», соціальні мережі тощо. З практичної точки зору є змістовнішим та ефективнішим транслювати населенню позитивні інформаційні посили відносно досягнень інститутів влади у соціальній сфері, а стратегічні пріоритети держави у даній сфері подавати у позитивному соціальному плані. У зв’язку з цим, рекомендовано Міністерству соціальної політики України розробити та запровадити Методичні рекомендації щодо позитивного висвітлення діяльності суб’єктів державної політики у соціальній сфері (актуальність і перспективність, новизна та прогресивність, відповідність віковим особливостям конкретних видів аудиторії, результативність і дієвість, практичне застосування). Для успішного запровадження змін у соціальній сфері, так само як і в інших сферах, важливі не лише обсяги коштів, що виділяються на ці зміни, податкові та інші перерозподільні механізми, а й видозміна свідомості самих запроваджувачів змін і громадян, зокрема шляхом забезпечення позитивної інформаційної підтримки соціальним діям і змінам. Важливо постійно та доступно пояснювати громадянам цілі та завдання кожної реформаторської дії та супроводжувати таку політику позитивними образами. Результатами використання інформаційних механізмів та формування і реалізації такої інформаційної політики буде створення ситуації соціального оптимізму – важливої основи процесу реформування та соціальної мобілізації. У третьому розділі – «Основні напрями удосконалення механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері» – розкрито стратегічні пріоритети державної політики у соціальній сфері і принципи їх формування у контексті соціально-економічного розвитку сучасної України та внесено науково обґрунтовані пропозиції щодо їх практичної реалізації; запропоновано основні напрями удосконалення механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері: організаційного та нормативно-правового; визначено перспективи розвитку державної політики у соціальній сфері у сучасній Україні та механізмів її реалізації. Розкрито стратегічні пріоритети державної політики у соціальній сфері і принципи їх формування у контексті соціально-економічного розвитку сучасної України та внесено науково обґрунтовані пропозиції щодо їх практичної реалізації, а саме у межах розгляду концепції корпоративної соціальної відповідальності, для вдосконалення взаємодії місцевої влади з бізнес- структурами у реалізації пріоритетів соціальної політики запропоновано створення громадських рад із соціально-економічного розвитку територій. Дані ради мають створюватися при керівниках територіальних утворень, і виступати в якості консультативно-дорадчих органів з питань реалізації соціально- економічної політики розвитку на певній території. Визначено також у вигляді конфігураційного тріумвірату їх необхідний склад: влада, бізнес та громада. Створення громадських рад із соціально-економічного розвитку територій покликане сприяти ефективній взаємодії бізнесу та влади на місцях, побудові так званої моделі соціального партнерства для досягнення соціальних пріоритетів розвитку. З цією метою запропоновано: удосконалити інституційну та нормативно-правову базу розвитку соціального партнерства у межах концепції корпоративної соціальної відповідальності; закріпити міжсекторну взаємодію у відповідних стратегіях розвитку конкретних територій; розробити місцеві програми розвитку корпоративної соціальної відповідальності; здійснити підписання угод про соціально-економічне співробітництво; розробити та використовувати моніторинг реалізації програми розвитку корпоративної соціальної відповідальності та оцінку її ефективності. Контроль може здійснюватись створеною комісією у складі громадської ради із соціально-економічного розвитку територій. З метою розвитку нефінансової звітності та аудиту корпоративної відповідальності запропоновано створення служби з аудиту корпоративної відповідальності та верифікації нефінансових звітів при громадській раді із соціально-економічного розвитку територій, що має складатися із фахівців різного профілю. Її головне завдання має полягати у перевірці правдивості складання нефінансових звітів. Це дозволить формувати базу даних про соціальну та економічну діяльність бізнес-компаній у місцевості, уніфікувати критерії верифікації даних, знизить витрати бізнес-компаній на підтвердження звітів, забезпечить контроль виконання добровільних угод між бізнес- компанією та місцевою владою тощо. Реалізація пропозиції щодо проведення аудиту корпоративної відповідальності забезпечить прозорість та підвищить рівень довіри до бізнес-компанії з боку ключових стейкхолдерів та суспільства в цілому, а також дозволить налагодити діалог із зацікавленими сторонами бізнес-компанії. В ході дослідження запропоновано під механізмами реалізації державної політики у соціальній сфері розглядати спосіб відтворення у практичному вимірі сукупності легітимізованої конфігурації інструментів, засобів й інших елементів практичного втілення державно-управлінських рішень, спрямованих на досягнення конкретних завдань державної політики у соціальній сфері та забезпечення конструктивного впливу на розвиток соціальних відносин. Запропоновано основні напрями удосконалення механізмів реалізації державної політики у соціальній сфері: організаційного та нормативно- правового, а саме: - інноваційну структуру удосконаленого організаційного механізму реалізації державної політики у соціальній сфері на основі впровадження адаптивних форм та інструментів у частині застосування гнучких форм зайнятості; - структуру удосконаленого нормативно-правового механізму реалізації державної політики у соціальній сфері на основі впровадження оновленої інформаційно-правової системи та спрощеного доступу фізичних та юридичних осіб до інформації через сучасне інформаційно-комунікаційне забезпечення. Визначено перспективи розвитку державної політики у соціальній сфері у сучасній Україні та механізмів її реалізації, а саме виходячи із існуючих соціальних реалій та практики вирішення соціальних питань змодельовані три основні можливі варіативні перспективи розвитку державної політики у соціальній сфері в Україні: 1) стагнаційний (спроба збереження довоєнного соціального курсу держави; 2) радикально політичний (модернізація політичної структури держави. Політичне перетворення держави матиме першочергове значення, проте соціальна сфера так само модернізуватиметься, однак реформуватиметься за залишковою, вторинною ознакою. Першорядне значення буде віддано зміні підходів у вирішенні соціальної проблематики); 3) реформістський (пов'язаний із реальними змінами у напрямі державної політики у соціальній сфері. Соціальна сфера стане центральною темою порядку денного внутрішньополітичної модернізації. Підстави для такого варіанту сьогодні очевидні: збройна агресія Російської Федерації проти України ї її наслідки, соціально-економічна і демографічна криза та стагнація, велика кількість внутрішньо переміщених осіб тощо). Не дивлячись на об’єктивні переваги реформістського варіанту розвитку державної політики у соціальній сфері в Україні, варто зазначити, що кожен із змодельованих перспективних варіантів має свої підстави щоб відбутися. У післявоєнний період розвитку України, окрім організаційного та нормативно-правового, актуальними вбачаються такі механізми реалізації державної політики у соціальній сфері як: соціальний, інвестиційний, інноваційний, інформаційний, кадровий, механізм громадського контролю за діяльністю суб’єктів реалізації державної політики у соціальній сфері та механізм міжнародної допомоги. U dysertatsiinomu doslidzhenni vyrisheno aktualne naukove zavdannia v haluzi znan «Publichne upravlinnia ta administruvannia», shcho poliahaie v obgruntuvanni teoretyko-metodychnykh polozhen ta rozrobtsi praktychnykh rekomendatsii shchodo udoskonalennia mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi suchasnoi Ukrainy na osnovi rozvytku yii instytutsiinoho, orhanizatsiino-ekonomichnoho ta normatyvno-pravovoho zabezpechennia. U pershomu rozdili – «Teoretychni zasady mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi» – uzahalneno kontseptualni zasady vyznachennia sutnosti derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi ta rozkryto naukovo-teoretychni zasady doslidzhennia mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi; proanalizovano ta pokazano rozvytok modelei derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi; vyznacheno ta okharakteryzovano metodychni osnovy otsinky efektyvnosti mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi. V aspektakh doslidzhennia naukovo-teoretychnykh zasad mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi nadano roziasnennia zmistovno-sutnisnykh vidminnostei mizh definitsiiamy «derzhavna sotsialna polityka» i «derzhavna polityka u sotsialnii sferi»: pershe poniattia vidbyvaie protsesy u sotsialnii sferi, v yakykh derzhava ta yii orhany vystupaiut bezposerednim subiektom sotsialnoi polityky; druhe poniattia ye bilsh shyrokym, vono takozh vkliuchaie diialnist derzhavy shchodo stvorennia spryiatlyvykh umov dlia nederzhavnykh subiektiv z metoiu yikh efektyvnoho zaluchennia do protsesiv realizatsii derzhavnoi sotsialnoi polityky ta zdiisnennia nymy vlasnykh sotsialnykh zakhodiv ta proiektiv. Naholosheno, shcho sotsialna polityka rehuliuie sotsialni vidnosyny, shcho yavliaiut soboiu sukupnist suspilnykh vidnosyn, yaki ziavliaiutsia u protsesi vzaiemodii riznykh hrup mizh soboiu z pryvodu zabezpechennia normalnykh umov yikh zhyttiediialnosti. Sukupnist vidnosyn i vzaiemozviazkiv mizh liudmy, sotsialnymy hrupamy z pryvodu umov zhyttiediialnosti okhopliuietsia poniattiam sotsialna sfera, fenomen yakoi poliahaie u yii vsepronyzuiuchomu kharakteri – vona vkliuchaie abo pronyzuie absoliutno vsi suspilni vidnosyny, pochynaiuchy vid umov pratsi do stanu zdorovia, vid dozvillia do natsionalnykh vzaiemyn. A danomu rusi pershoriadnu rol vidihraie derzhavna polityka u sotsialnii sferi, shcho zabezpechuie hromadian rivnymy pravamy i oboviazkamy v otrymanni tykh chy inshykh posluh. Yii diialnist spriamovana na stvorennia sotsialnoi rivnovahy mizh riznymy hrupamy naselennia. Tomu sotsialnyi aspekt proiavliaietsia v osviti, okhoroni zdorovia, sferi kultury, fizychnoi kultury ta sportu, pensiinomu zabezpechenni, sotsialnykh harantiiakh, sotsialnii pidtrymtsi hromadian, dostupnomu seredovyshchi toshcho. Vyznacheno, shcho derzhavna polityka u sotsialnii sferi kharakteryzuietsia nyzkoiu kliuchovykh osoblyvostei, yaki vyrazhaiutsia u tomu, shcho vona stosuietsia vidnosyn mizh sotsialnymy hrupamy, suspilstvom zahalom ta yoho chlenamy; spriamovana na zabezpechennia polipshennia dobrobutu naselennia, materialnykh ta dukhovnykh potreb, polipshennia sposobu zhyttia liudei; peredbachaie okhoronu zdorovia naselennia, pratsi, derzhavnu pidtrymku materynstva, batkivstva, dytynstva, osib z invalidnistiu ta liudei pokhyloho viku, rozvytok systemy sotsialnoho obsluhovuvannia, vstanovlennia riznykh za svoim zmistom harantii sotsialnoho zakhystu toshcho. Otzhe, vidminni rysy «derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi» vid «sotsialnoi polityky» obumovleni triadoiu takykh polozhen. yak: 1) osoblyvyi subiektnyi sklad; 2) obiekty pravovidnosyn; 3) zmistovna chastyna. U druhomu rozdili – «Analiz stanu i tendentsii rozvytku mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi» – zdiisneno systemne otsiniuvannia osnovnykh pokaznykiv sotsialno-ekonomichnoho rozvytku u mezhakh realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi ta vyiavleno dominantni chynnyky pohirshennia sotsialno-ekonomichnoho stanovyshcha v Ukraini; doslidzheno osnovni napriamy realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi v Ukraini ta zaproponovano instytutsiini zakhody shchodo yikh polipshennia; proanalizovano stan suchasnykh mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi ta zaproponovano praktychni rekomendatsii shchodo pokrashchennia yikh funktsionuvannia. Zdiisneno systemne otsiniuvannia osnovnykh pokaznykiv sotsialno- ekonomichnoho rozvytku u mezhakh realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi ta vyiavleno dominantni chynnyky pohirshennia sotsialno-ekonomichnoho stanovyshcha v Ukraini, a same provedenyi analiz doviv, shcho nezvazhaiuchy na pozytyvni tendentsii u rozvytku sotsialno-ekonomichnoi sfery Ukrainy u period 2017-2021 rr., riven zhyttia naselennia pidvyshchuvavsia dosyt povilno, do toho zh zberihaiutsia tendentsii posylennia protsesiv rozsharuvannia suspilstva. Mozhna stverdzhuvaty, shcho tohochasna ekonomichna sytuatsiia davala derzhavi neobkhidni resursy dlia pidvyshchennia rivnia zhyttia naselennia, pidtrymky formuvannia serednoho klasu ta znyzhennia rivnia bidnosti, odnak povnomasshtabne vtorhnennia viisk Rosiiskoi Federatsii v Ukrainu (24.02.2022 r.), i yak naslidok tsoho zaprovadzhennia pravovoho rezhymu voiennoho stanu i normatyvno-pravovi obmezhennia, shcho vystupaiut triadoiu tematychnykh dominantnykh chynnykiv, – zniveliuvaly vsi sproby pokrashchennia sotsialno-ekonomichnoho stanovyshcha v Ukraini. Doslidzheno osnovni napriamy realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi v Ukraini ta zaproponovano instytutsiini zakhody shchodo yikh polipshennia, a same vyiavleno, shcho dominuiuchym napriamom vitchyznianoi derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi staly tak zvani «pozhezhni» zakhody kompensatsiinoho kharakteru vidnosno osoblyvykh verstv naselennia, okremykh rehioniv i konservatsiia zakhodiv sotsialnoho zakhystu na rivni hroshovo-kompensatsiinykh mekhanizmiv. Tsei vybir vyznachenyi ne lyshe obmezhenistiu materialno-finansovykh resursiv derzhavy, stavkoiu na vykorystannia sotsialnykh rezerviv, nakopychenykh poperednoiu systemoiu, ale y prorakhunkamy u vyznachenni stratehii sotsialnoho rozvytku. Zakhody zh u normatyvno-pravovykh dokumentakh sotsialnoi sfery, napravleni zdebilshoho na rozviazannia potochnykh problem, tradytsiinu pidtrymku sotsialno-nezakhyshchenykh verstv naselennia, a ne na vyrishennia stratehichnykh zavdan. Dlia rozviazannia okreslenoho kola problem zaproponovano stvorennia ta zaprovadzhennia funktsionuvannia konsultatyvno-doradchoho orhanu pry Ofisi Prezydenta Ukrainy, osnovnym zavdanniam yakoho ye vyznachennia same stratehichnykh priorytetiv shchodo formuvannia ta realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi. U zviazku iz tym, shcho sotsialna sfera pronyzuie absoliutno vsi inshi sfery zhyttiediialnosti liudyny ta krainy (osvita, okhorona zdorovia, kultura, fizychna kultura ta sport, pensiine zabezpechennia, sotsialni harantii, sotsialna pidtrymka hromadian, dostupne seredovyshche toshcho) yii koordynuvannia maie vidbuvatysia na naivyshchomu derzhavnomu rivni – na rivni Prezydenta Ukrainy. Proanalizovano stan suchasnykh mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi ta zaproponovano praktychni rekomendatsii shchodo pokrashchennia yikh funktsionuvannia, a same vyiavleno, shcho konstruktyvnyi rozvytok derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi bezposeredno poviazanyi iz yakistiu ta stanom suchasnykh mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi. Danyi rozvytok – kompleksnyi protses, shcho vzaiemopoviazanyi iz nyzkoiu mekhanizmiv inshykh derzhavnykh polityk, zokrema mekhanizmamy derzhavnoi informatsiinoi polityky. Do pozytyvnoho rezultatu u systemnomu protsesi rozvytku ta udoskonalennia derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi mozhe pryvesty zastosuvannia informatsiinykh mekhanizmiv v yakosti kompleksnoho ta tryvaloho stvorennia pozytyvnykh obraziv sotsialnoi realnosti ta sotsialnoho maibutnoho cherez systemu zasobiv masovoi informatsii, vsesvitniu merezhu «Internet», sotsialni merezhi toshcho. Z praktychnoi tochky zoru ye zmistovnishym ta efektyvnishym transliuvaty naselenniu pozytyvni informatsiini posyly vidnosno dosiahnen instytutiv vlady u sotsialnii sferi, a stratehichni priorytety derzhavy u danii sferi podavaty u pozytyvnomu sotsialnomu plani. U zviazku z tsym, rekomendovano Ministerstvu sotsialnoi polityky Ukrainy rozrobyty ta zaprovadyty Metodychni rekomendatsii shchodo pozytyvnoho vysvitlennia diialnosti subiektiv derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi (aktualnist i perspektyvnist, novyzna ta prohresyvnist, vidpovidnist vikovym osoblyvostiam konkretnykh vydiv audytorii, rezultatyvnist i diievist, praktychne zastosuvannia). Dlia uspishnoho zaprovadzhennia zmin u sotsialnii sferi, tak samo yak i v inshykh sferakh, vazhlyvi ne lyshe obsiahy koshtiv, shcho vydiliaiutsia na tsi zminy, podatkovi ta inshi pererozpodilni mekhanizmy, a y vydozmina svidomosti samykh zaprovadzhuvachiv zmin i hromadian, zokrema shliakhom zabezpechennia pozytyvnoi informatsiinoi pidtrymky sotsialnym diiam i zminam. Vazhlyvo postiino ta dostupno poiasniuvaty hromadianam tsili ta zavdannia kozhnoi reformatorskoi dii ta suprovodzhuvaty taku polityku pozytyvnymy obrazamy. Rezultatamy vykorystannia informatsiinykh mekhanizmiv ta formuvannia i realizatsii takoi informatsiinoi polityky bude stvorennia sytuatsii sotsialnoho optymizmu – vazhlyvoi osnovy protsesu reformuvannia ta sotsialnoi mobilizatsii. U tretomu rozdili – «Osnovni napriamy udoskonalennia mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi» – rozkryto stratehichni priorytety derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi i pryntsypy yikh formuvannia u konteksti sotsialno-ekonomichnoho rozvytku suchasnoi Ukrainy ta vneseno naukovo obgruntovani propozytsii shchodo yikh praktychnoi realizatsii; zaproponovano osnovni napriamy udoskonalennia mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi: orhanizatsiinoho ta normatyvno-pravovoho; vyznacheno perspektyvy rozvytku derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi u suchasnii Ukraini ta mekhanizmiv yii realizatsii. Rozkryto stratehichni priorytety derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi i pryntsypy yikh formuvannia u konteksti sotsialno-ekonomichnoho rozvytku suchasnoi Ukrainy ta vneseno naukovo obgruntovani propozytsii shchodo yikh praktychnoi realizatsii, a same u mezhakh rozghliadu kontseptsii korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti, dlia vdoskonalennia vzaiemodii mistsevoi vlady z biznes- strukturamy u realizatsii priorytetiv sotsialnoi polityky zaproponovano stvorennia hromadskykh rad iz sotsialno-ekonomichnoho rozvytku terytorii. Dani rady maiut stvoriuvatysia pry kerivnykakh terytorialnykh utvoren, i vystupaty v yakosti konsultatyvno-doradchykh orhaniv z pytan realizatsii sotsialno- ekonomichnoi polityky rozvytku na pevnii terytorii. Vyznacheno takozh u vyhliadi konfihuratsiinoho triumviratu yikh neobkhidnyi sklad: vlada, biznes ta hromada. Stvorennia hromadskykh rad iz sotsialno-ekonomichnoho rozvytku terytorii poklykane spryiaty efektyvnii vzaiemodii biznesu ta vlady na mistsiakh, pobudovi tak zvanoi modeli sotsialnoho partnerstva dlia dosiahnennia sotsialnykh priorytetiv rozvytku. Z tsiieiu metoiu zaproponovano: udoskonalyty instytutsiinu ta normatyvno-pravovu bazu rozvytku sotsialnoho partnerstva u mezhakh kontseptsii korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti; zakripyty mizhsektornu vzaiemodiiu u vidpovidnykh stratehiiakh rozvytku konkretnykh terytorii; rozrobyty mistsevi prohramy rozvytku korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti; zdiisnyty pidpysannia uhod pro sotsialno-ekonomichne spivrobitnytstvo; rozrobyty ta vykorystovuvaty monitorynh realizatsii prohramy rozvytku korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti ta otsinku yii efektyvnosti. Kontrol mozhe zdiisniuvatys stvorenoiu komisiieiu u skladi hromadskoi rady iz sotsialno-ekonomichnoho rozvytku terytorii. Z metoiu rozvytku nefinansovoi zvitnosti ta audytu korporatyvnoi vidpovidalnosti zaproponovano stvorennia sluzhby z audytu korporatyvnoi vidpovidalnosti ta veryfikatsii nefinansovykh zvitiv pry hromadskii radi iz sotsialno-ekonomichnoho rozvytku terytorii, shcho maie skladatysia iz fakhivtsiv riznoho profiliu. Yii holovne zavdannia maie poliahaty u perevirtsi pravdyvosti skladannia nefinansovykh zvitiv. Tse dozvolyt formuvaty bazu danykh pro sotsialnu ta ekonomichnu diialnist biznes-kompanii u mistsevosti, unifikuvaty kryterii veryfikatsii danykh, znyzyt vytraty biznes-kompanii na pidtverdzhennia zvitiv, zabezpechyt kontrol vykonannia dobrovilnykh uhod mizh biznes- kompaniieiu ta mistsevoiu vladoiu toshcho. Realizatsiia propozytsii shchodo provedennia audytu korporatyvnoi vidpovidalnosti zabezpechyt prozorist ta pidvyshchyt riven doviry do biznes-kompanii z boku kliuchovykh steikkholderiv ta suspilstva v tsilomu, a takozh dozvolyt nalahodyty dialoh iz zatsikavlenymy storonamy biznes-kompanii. V khodi doslidzhennia zaproponovano pid mekhanizmamy realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi rozghliadaty sposib vidtvorennia u praktychnomu vymiri sukupnosti lehitymizovanoi konfihuratsii instrumentiv, zasobiv y inshykh elementiv praktychnoho vtilennia derzhavno-upravlinskykh rishen, spriamovanykh na dosiahnennia konkretnykh zavdan derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi ta zabezpechennia konstruktyvnoho vplyvu na rozvytok sotsialnykh vidnosyn. Zaproponovano osnovni napriamy udoskonalennia mekhanizmiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi: orhanizatsiinoho ta normatyvno- pravovoho, a same: - innovatsiinu strukturu udoskonalenoho orhanizatsiinoho mekhanizmu realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi na osnovi vprovadzhennia adaptyvnykh form ta instrumentiv u chastyni zastosuvannia hnuchkykh form zainiatosti; - strukturu udoskonalenoho normatyvno-pravovoho mekhanizmu realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi na osnovi vprovadzhennia onovlenoi informatsiino-pravovoi systemy ta sproshchenoho dostupu fizychnykh ta yurydychnykh osib do informatsii cherez suchasne informatsiino-komunikatsiine zabezpechennia. Vyznacheno perspektyvy rozvytku derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi u suchasnii Ukraini ta mekhanizmiv yii realizatsii, a same vykhodiachy iz isnuiuchykh sotsialnykh realii ta praktyky vyrishennia sotsialnykh pytan zmodelovani try osnovni mozhlyvi variatyvni perspektyvy rozvytku derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi v Ukraini: 1) stahnatsiinyi (sproba zberezhennia dovoiennoho sotsialnoho kursu derzhavy; 2) radykalno politychnyi (modernizatsiia politychnoi struktury derzhavy. Politychne peretvorennia derzhavy matyme pershocherhove znachennia, prote sotsialna sfera tak samo modernizuvatymetsia, odnak reformuvatymetsia za zalyshkovoiu, vtorynnoiu oznakoiu. Pershoriadne znachennia bude viddano zmini pidkhodiv u vyrishenni sotsialnoi problematyky); 3) reformistskyi (poviazanyi iz realnymy zminamy u napriami derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi. Sotsialna sfera stane tsentralnoiu temoiu poriadku dennoho vnutrishnopolitychnoi modernizatsii. Pidstavy dlia takoho variantu sohodni ochevydni: zbroina ahresiia Rosiiskoi Federatsii proty Ukrainy yi yii naslidky, sotsialno-ekonomichna i demohrafichna kryza ta stahnatsiia, velyka kilkist vnutrishno peremishchenykh osib toshcho). Ne dyvliachys na obiektyvni perevahy reformistskoho variantu rozvytku derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi v Ukraini, varto zaznachyty, shcho kozhen iz zmodelovanykh perspektyvnykh variantiv maie svoi pidstavy shchob vidbutysia. U pisliavoiennyi period rozvytku Ukrainy, okrim orhanizatsiinoho ta normatyvno-pravovoho, aktualnymy vbachaiutsia taki mekhanizmy realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi yak: sotsialnyi, investytsiinyi, innovatsiinyi, informatsiinyi, kadrovyi, mekhanizm hromadskoho kontroliu za diialnistiu subiektiv realizatsii derzhavnoi polityky u sotsialnii sferi ta mekhanizm mizhnarodnoi dopomohy.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10945
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ДИСЕРТАЦІЯ_Плотка Л.В. (1).pdf3,12 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.