Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/7781
Назва: Формування стратегії інтеграції аграрних підприємств до оптового ринку овочевої продукції
Інші назви: Formation of strategy of integration of agrarian enterprises to the wholesale market of vegetable products
Автори: Сєвідова, Ірина Олександрівна
Sievidova, Iryna Oleksandrivna
Ключові слова: овочева продукція
vegetable products
аграрне підприємство
agrarian enterprise
конкурентний потенціал
competitive potential
сталий розвиток
sustainable development
економічна ефективність
economic efficiency
овочівництво
vegetable growing
стратегічне планування
strategic planning
економічна інтеграція
economic integration
глобалізація
globalization
оптовий ринок
wholesale market
Дата публікації: 2018
Видавництво: Харківський НАУ ім. В. В. Докучаєва
Бібліографічний опис: Сєвідова І. О. Формування стратегії інтеграції аграрних підприємств до оптового ринку овочевої продукції : дис… д-ра екон. наук : [спец]. 08.00.04 – « Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) » / І. О. Сєвідова ; Харківський НАУ ім. В. В. Докучаєва. – Харків : 2018. – 512 с. – Режим доступу : https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/7781.
Короткий огляд (реферат): Сформульовано теоретико-методологічні положення наукового забезпечення розробки механізмів стратегічного планування та формування стратегії діяльності аграрних підприємств на оптовому ринку овочевої продукції шляхом формування відповідної стратегії дій. Досліджено вплив процесів глобалізації економічного простору на діяльність підприємств галузі овочівництва та сформульовано теоретико-методологічні положення наукового забезпечення розробки механізмів інтеграції аграрних підприємств України у світовий ринковий простір шляхом формування відповідної стратегії дій. Проаналізовано сучасний стан і визначено особливості розвитку виробництва овочів у світі та в Україні. Досліджено вплив глобалізації на діяльність аграрних підприємств, які враховують перспективи розвитку експорту вітчизняної овочевої продукції, відповідність світовим тенденціям наявного ресурсного потенціалу, потенційні можливості впровадження інноваційних технологій у процеси виробництва і зберігання виробленої продукції, удосконалення сертифікації усіх ланок технологій вирощування, післязбиральної доробки і логістики овочів за міжнародними стандартами, що у сукупності сприятиме експорту вітчизняних овочів та продукції переробки із них на ринки країн ЄС та світу, сприятиме успішному розвитку аграрного сектора України. Доведено, що стратегія інтеграції реалізує систему організаційно-економічних заходів ураховуючи суперництво суб'єктів, як у сфері виробництва, так і в сферах розподілу й обміну, розглядається як механізм цілеспрямованого впливу на економіко-господарську діяльність аграрного підприємства, що визначає онтологічний статус інтеграції, закріплений її методологічними функціями. Визначальним є те, що інтеграція, будучи системоутворюючим компонентом багатьох явищ і процесів, у силу своєї універсальності і поліфункціональності, є елементом одного системного процесу, властивого суб'єкту господарської діяльності, а саме процесу сталого розвитку. Інтеграція визначає загальні критерії розвитку аграрного підприємства як цілісної, відкритої, самоорганізуючої системи. Доведено, що стратегія інтеграції аграрних підприємств до оптового ринку овочевої продукції є варіативною системою мікроекономічного рівня, виникнення якої зумовлюється не стільки функціональним станом економічних підсистем, які розвинулися в процесі становлення, взаємно відокремлених один від одної і діючих відповідно до існуючих закономірностей розвитку, скільки тим, що вся світова економічна система розвивається відповідно до спільного вектора процесу глобалізації. На практиці це виражається у формуванні методик і побудові схем управлінської, виробничо-господарської, економічної та інших видів діяльності аграрних підприємств з урахуванням внутрішніх і зовнішніх чинників впливу економічної глобалізації на господарсько-економічне середовище діяльності аграрного підприємства. Доведено, що формування інтеграційних процесів розвитку вітчизняних аграрних підприємств, має ґрунтуватися на комплексних перетвореннях з позиції модернізації аграрного виробництва, в переліку складових якої пріоритетними напрямами є залучення в галузь овочівництва фінансово-кредитних ресурсів інвесторів, відновлення втраченого в ході економічних перетворень управління товарними і фінансовими потоками, створення економічного і нормативно-правового базису для поетапного фінансово-економічного оздоровлення підприємств галузі овочівництва, організація переробки виробленої овочевої продукції всередині аграрних підприємств і розвиток мережі реалізації. Реалізація стратегії діяльності аграрних підприємств, що забезпечується через економічні механізми на основі чіткого визначення завдань у цій сфері, виконання яких покладається на відповідні структури визнана світовою спільнотою як кращий шлях узгодження екологічних, економічних та соціальних складових розвитку. Підвищення інвестиційної привабливості сфери агропромислового виробництва та конкурентного потенціалу окремих аграрних підприємств визначено як передумову впровадження науково-технічних інновації з урахуванням світового досвіду. Обґрунтовано характер впливу факторів, що формують факторну множинність господарської діяльності аграрних підприємств, на корисний результат діяльності. Взаємозумовленість і взаємодія цих факторів опосередковується функціонуванням глобального оптового ринку, який представляє собою не лише об'єднання економічних інтересів або договірних відносин, але й складну систему інституційно сформованих господарсько-правових зв'язків між суб’єктами ринкової діяльності. Удосконалено організаційно-методичні аспекти комплексного оцінювання економічного потенціалу, економічної ефективності функціонування та визначення перспектив діяльності на аграрному ринку виробників, які вирощують овочі у відкритому і закритому ґрунті, на прикладі великих аграрних підприємств Харківського регіону, що базуються на збaлaнсовaній сукупності оціночних показників. Доведено, що подальший розвиток аграрних підприємств України на засадах стратегії інтеграції до оптового ринку можливий у межах певного комплексу методологічних орієнтирів, що розглядаються нами як система концепцій і принципів, положень, способів і методів, які теоретично і практично можуть забезпечувати процес подальшого ефективного функціонування в системі світового господарства, вибір оптимальних варіантів руху і шляхів їх досягнення. Доведено, що успішність реалізації стратегії інтеграції аграрних підприємств до оптового ринку овочевої продукції дозволяє аграрним підприємствам отримати конкурентні переваги в довгостроковому періоді. Ефективна стратегія зумовлює конкурентоспроможний розвиток аграрних підприємств в умовах глобалізації, та є складним процесом концептуального бачення та практичної реалізації системи конкурентних переваг, який включає стратегічний аналіз, побудову стратегії, планування й організацію її реалізації, регулювання за результатами контролінгу. При цьому визначальна роль повинна належати стратегічному аналізу та стратегічному плануванню, вибору концептуальної моделі реалізації стратегії інтеграції діяльності аграрних підприємств на оптовому ринку овочевої продукції. Доведено вплив на діяльність аграрних підприємств чинників, які об'єднують систему виробництва овочевої продукції, систему товарно-грошових відносин і механізм функціонування оптового ринку овочевої продукції, потребує обґрунтування взаємозв'язків суб'єктів оптового ринку в економічній системі і передбачає вивчення внутрішнього економічного простору територіальної системи, аналіз просторового розподілу товарних і фінансових потоків, вивчення процесів відтворення матеріальних, фінансових, трудових та інформаційних ресурсів економічної зони, аналіз товарно-грошових, фінансово-кредитних та інформаційних зв'язків. Інтеграція аграрних підприємств до оптового ринку овочевої продукції є складним процесом і об'єктивно вимагає більш активної участі держави, ніж чим в інших сферах агропромислового комплексу. Необхідно вирішити два головні завдання, перше – забезпечення системи паритету цін, надавши можливість аграрним підприємствам власноруч вирішувати проблему вибору стратегії дій; друге – розробка інституціональних засад регулювання процесу створення аграрними, торговельними та промисловими підприємствами по всьому ланцюжку реалізації овочевої продукції сервісних та інформаційних продуктів. Удосконалено науково-методичний інструментарій комплексного дослідження економічних умов виробництва овочевої продукції в аграрних підприємствах України, що базується на математичному апараті функціонального аналізу з використанням методів кореляційно-регресійного аналізу, результативними ознаками якого обрано прогнозування рівнів валового виробництва овочевої продукції на рівні підприємства та регіону. Обґрунтовано степінь впливу досліджуваних факторів на зміну параметрів економічної системи і причинно-наслідкових зв'язків зміни їх параметрів, що сприяє підвищенню якості процесу стратегічного планування діяльності та формування стратегій розвитку аграрних підприємств, виробників овочевої продукції. Обґрунтовано методику застосування ітераційних алгоритмів для обчислення рівноваг у загальному класі неквадратичних опуклих багатогранників, через комплексне використання чисельних методів на основі відомих розв’язань задач з оптимізації Дж. Неша, з використанням математичного інструментарію некооперативної теорії ігор, що виражається на практиці у формуванні методик і побудові алгоритмів поведінки аграрних підприємств у ринковій діяльності, для врахування в управлінській, виробничо-господарській, економічній та інших видах діяльності. Визначено методологічні засади знаходження оптимальної стратегії діяльності кожного підприємства, що бере участь у реалізації овочевої продукції на ринку. Обґрунтовано методику застосування ітераційних алгоритмів для обчислення рівноваги в загальному класі неквадратичних опуклих багатогранників, через комплексне використання чисельних методів на основі розв’язання задач по оптимізації. The theoretical and methodological provisions of scientific support for the development of strategic planning mechanisms and the formation of strategies for the activities of agrarian enterprises in the wholesale market of vegetable products are formulated through the formation of an appropriate strategy of action. The influence of the globalization processes of the economic space on the activity of the enterprises of the vegetable-growing industry has been studied, and the theoretical and methodological provisions of scientific support for the development of mechanisms for integrating Ukrainian agrarian enterprises into the world market space have been formulated through the formation of an appropriate strategy for action. The modern condition is analyzed and the features of development of vegetable production in the world and in Ukraine are determined. The influence of globalization on the activities of agrarian enterprises that take into account the prospects for the development of exports of domestic vegetable products, the correspondence of the world trends of the available resource potential, the potential opportunities for the introduction of innovative technologies in the production and storage of products, the improvement of certification of all segments of growing technologies, post harvest harvesting and vegetable logistics according to international standards , in aggregate will promote the export of domestic vegetables and products from their transfer to the markets of EU countries and the world, will contribute to the successful development of the agrarian sector of Ukraine. It is proved that the integration strategy implements the system of organizational and economic measures, taking into account the competitiveness of the subjects both in the production sphere and in the areas of distribution and exchange, is considered as a mechanism of purposeful influence on the economic and economic activity of the agricultural enterprise, determines the ontological status of integration, fixed by its methodological functions . It is decisive that integration, being a system-forming component of many phenomena and processes, by virtue of its universality and polyfunctionality, is an element of one systemic process peculiar to the subject of economic activity, namely, the process of sustainable development. Integration determines the general criteria for the development of an agrarian enterprise as a holistic, open, self-organizing system. It is proved that the strategy of integrating agrarian enterprises into the wholesale market for vegetable products is a variational system of the microeconomic level, the emergence of which is determined not so much by the functional state of economic subsystems that developed in the process of formation, mutually separated from each other and acting in accordance with the existing patterns of development, , that the entire world economic system develops in accordance with the joint vector of the process of globalization. In practice, this is expressed in the formation of methods and the construction of schemes for management, production, economic, and other types of activity of agricultural enterprises, taking into account the internal and external factors of the influence of economic globalization on the economic and economic environment of the agricultural enterprise. It is proved that the formation of integration processes for the development of domestic agrarian enterprises should be based on complex transformations from the point of view of modernization of agricultural production, in the list of components of which priority areas are the attraction to the vegetable-growing industry of financial and credit resources of investors, the restoration of the management of commodity and financial flows lost in the course of economic reforms , the creation of an economic and regulatory basis for a phased financial-eco nomic improvement of enterprises of the industry, organization of processing of produced vegetable products within agrarian enterprises and development of the sales network. The implementation of the strategy for the activities of agrarian enterprises is ensured through economic mechanisms based on a clear definition of tasks in this area, the implementation of which is assigned to the relevant structures is recognized by the world community as the best way to harmonize the environmental, economic and social components of development. Increasing the investment attractiveness of agro-industrial production and the competitive potential of individual agrarian enterprises is defined as a prerequisite for the introduction of scientific and technical innovations taking into account world experience. The nature of the influence of the factors that form the factor multiplicity of the economic activity of agrarian enterprises on the useful result of activity is justified. The interdependence and interaction of these factors is mediated by the functioning of the global wholesale market, which is not only a combination of economic interests or contractual relations, but also a complex system of institutional economic and legal links between market actors. The organizational and methodological aspects of the integrated assessment of the economic potential, the economic efficiency of functioning and the determination of the prospects for activity in the agrarian market of producers who grow vegetables in the open and in the closed ground are improved on the example of large agricultural enterprises of the Kharkov region. It is proved that the further development of Ukrainian agrarian enterprises based on the integration strategy in the wholesale market is possible within a certain set of methodological guidelines that we consider as a system of concepts and principles, provisions, methods and methods that can theoretically and practically provide the process of further effective functioning in the system world economy, the choice of optimal options for movement and ways to achieve them. It is proved that successful implementation of the strategy of integrating agrarian enterprises into the wholesale market of vegetable products allows agrarian enterprises to obtain competitive advantages in the long-term period. An effective strategy leads to competitive development of agrarian enterprises in the context of globalization and is a complex process of conceptual vision and practical implementation of a competitive advantage system that includes strategic analysis, strategy building, planning and organization of its implementation, regulation by controlling results. At the same time, strategic analysis and strategic planning, the choice of a conceptual model for the implementation of the strategy for integrating the activities of agrarian enterprises in the wholesale market for vegetable products, should play a decisive role. The influence on the activities of agrarian enterprises of factors that combine the system of agricultural production, the system of commodity-money relations and the mechanism for the functioning of the wholesale market of vegetable products, requires the justification of the interrelations of the wholesale market participants in the economic system and provides for the study of the internal economic space of the territorial system, analysis of the spatial distribution of commodity and financial flows, the study of the processes of reproduction of material, fin ansovy, labor and information economy of the economic zone, analysis of commodity-money, financial-credit and information relations. Integration of agrarian enterprises into the wholesale market of vegetable products is a complex process and objectively requires more active participation of the state than in other areas of the agro-industrial complex. It is necessary to solve two main tasks, the first - to ensure the system of price parity, providing an opportunity for agrarian enterprises to independently solve the problem of choosing an action strategy; the second is the development of the institutional framework for regulating the creation of service and information products by the agricultural, commercial and industrial enterprises throughout the chain of sales of vegetable products. The scientific and methodological tools of a comprehensive study of the economic conditions for the production of vegetable products in agricultural enterprises of Ukraine are improved, based on the mathematical apparatus of functional analysis using the methods of correlation and regression analysis, the results of which were chosen to predict the levels of gross production of vegetable products at the enterprise and regional level. The degree of influence of the factors studied on the changes in the parameters of the economic system and the cause-effect relationships of the changes in their parameters is justified by the enhanced quality of the process of strategic activity planning and the formation of development strategies in agricultural production. The method of using iterative algorithms for calculating equilibria in the general class of non-quadratic convex polyhedra is proved, through the complex use of numerous methods on the basis of known solutions of optimization problems of J. Nash, using the mathematical tools of noncooperative game theory, is expressed in practice in the formation of techniques and the construction of algorithms for the behavior of agrarian enterprises in market activity, for accounting in management, production, economic, economic and other nosti kinds of action. The methodological foundations of finding the optimal strategy for the activities of each enterprise participating in the sale of products on the market are determined. The method of applying iterative algorithms for calculating the equilibrium in the general class of non-quadratic convex polyhedra is proved, through the complex use of numerous methods based on solving optimization problems.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/7781
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ilovepdf_merged (20).pdf839,5 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.